Orkidéresan firar 60

FÖRENINGEN * Den årliga landskapsresan till Gotlands natur och kultur är en populär långkörare i Naturskyddsföreningens regi. 1953 ordnades resan för första gången. I år kan arrangörerna fira 60-årsjubileum.

Skribent Rita Larje, Orkidéresan

Ska du inte följa med? Resan rivstartar med stadsvandring längs Visbys medeltida gränder och besök i Gotlands museum.

Med buss tar vi oss från Fårö i norr till Hoburgen i söder, från Tofta i väster till Närsholm i öster. Vid Hoburgsgubben möter ett böljade hav av blåeld. Sillgrisslorna och tordmularna i Stora Karlsös fågelberg både syns och hörs. Fårödagen ger oss vårt lystmäte av raukar, sanddyner, fågelträsk och orkidéer.

Under veckan besöker vi ett stort antal växt­platser; lövängar, strandängar, källmyrar, alvar och hällmarker. Vi brukar få ihop så där 20-25 orkidéarter och massor av andra växter, liksom drygt 120 fågelarter.

Fågellyssnarnatten vid Lina myr är en sällsam upplevelse. I skymningen ställer vi oss längs myrkanten. Tysta tar vi in nattens ljud och dofter. Högröstade näktergalar tar plats men också kornknarrar, gräshoppssångare, gökar och taltrastar får komma till tals.

Reseledningen får ta emot varma tackkramar från nöjda deltagare. »Vi kommer tillbaka!« Och tänk, det gör de. Både en, två, tre och fyra gånger!

Skribent Rita Larje, Orkidéresan