Vad åt din middag till frukost?

HAV * Att köpa odlad fisk kan bidra till rovfiske av foderfisk i Sydostasien. Det avslöjas i Naturskyddsföreningens och Swedwatchs rapport om illegalt framställt fiskfoder. I en paneldebatt kring rapporten diskuterades fiskepolitikens blinda fläck: Vad har din middag ätit till frukost?

Artikel 2012-2 Stina Hylén

Att odla fisk och skaldjur kan se ut som en möjlighet att minska belastningen på överfiskade hav. Men i rapporten avslöjas det motsatta. I stället föds lax och jätteräkor ofta upp med fiskmjöl tillverkat av matfisk från hotade miljöer, utan att det lämnar något spår på innehållsförteckningen i svenska butiker.

På plats för att diskutera det problemet fanns bland annat språkröret Åsa Romson (MP), landsbygdsminister Eskil Erlandsson (C) samt representanter för handeln och restaurangnäring.

Från politiskt håll kom inga klara besked om att stifta lagar om spårbarhet även på fiskfoder men väl uttalanden i den riktningen.

- Jag kan inte ensam ändra eu:s fiskepolitik över en natt men kommer verka för effektiva regler för ett hållbart vattenbruk, sade Eskil Erlandsson.

Han underströk att vi måste öka den svenska produktionen.

- Då uppnår vi det vi vill, kontroll långt bak i leden.

Åsa Romson fick frågan om hon ville förbjuda jätteräkor och svarade direkt ja. När det gäller odlad norsk lax förespråkar hon regler i stället för förbud. Enligt henne krävs hårdare tag eftersom rovfisket av foderfisk i nuläget är ett svart hål i regleringen.

- Det ska vara dyrare att göra det som är resursmässigt sämre.

Som ett första steg gav hon ett råd till konsumenterna.

- Vi måste ta med oss miljötänket från butiken till restaurangen. Ställ frågor!

Även tevekocken Niklas Ek­stedt deltog i debatten. Han recept för förändring utgick från våra vanor.

- Problemet är att vi lagar ensidig mat. Då blir produktionen enformig och det skapar problem. Vi måste leva i vår närmiljö och laga den mat vi kulturellt lärde oss.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson