Fältbiologer mot Ikea

MÅNGFALD * I början av maj genomförde Fältbiologerna en aktion mot Ikea för att protestera mot företagets avverkningar av urskog i Ryssland.

Skribent Anna Lögdberg

– Vi vill uppmärksamma att Ikea ljuger om att deras möbler kommer från ett hållbart skogsbruk, säger Salomon Abresparr, ordförande för Fältbiologerna.

Protesterna hölls tillsammans med föreningen Skydda skogen vid åtta Ikea-varuhus. Föreningarna menar att Ikeas marknadsföring är greenwash och gjorde

i sin aktion parodi på företagets egna slogans. Ikeas ord »Låga priser är en viktig del av vår vision och vår affärsidé – men inte till vilket pris som helst.« byttes till »Hos i Ikea får du lågt pris, till vilket pris som helst«.

Under aktionen delades flyg­blad ut med information om avverkningarna i ryska Karelen.

– Många kunder var nyfikna och kom fram och tyckte att det vi gjorde var bra, säger Salomon Abresparr.

Nu ber föreningarna alla att skicka ett brev till Ikea som uppmanar dem att tala sanning och omedelbart sluta avverka skog med höga naturvärden. Fler protestidéer finns också på lager, idéer som också ska visa på hur det svenska skogsbruket ser ut.

– Det är inte bara i Ryssland vi ser problem. Det är också viktigt att belysa hur akut det är i Sverige, säger Salomon Abresparr.

Mikael Karlsson, ordförande i Naturskyddsföreningen, delar Fältbiologernas kritik.

– Vi har sedan tidigare både offentligt och i interna samtal krävt att Swedwood slutar avverka skogar med höga naturvärden, både i Karelen och på andra platser. Samtidigt måste Ikea skärpa sina krav och sluta med inköp från avverkningar som legitimeras med svaga certifieringsregler som inte hindrar urskogsskövling.

Skribent Anna Lögdberg