Hotade vargar på Isle Royale

MÅNGFALD * En spillra av den forna vargflocken, åtta hannar och en ensam hona rör sig i terrängen. Flera av djuren har skador av inavel. Framtiden är dyster.

Artikel 2012-3 Eva-Lena Neiman

Platsen är Isle Royale, den omskrivna ön i USA där vargar och älgar levt länge utan människors ingrepp. Ett hundbesök på ön mot alla regler spred en sjukdom som slog hårt mot vargarna. Missbildningar har sedan ökat när flocken krympt. Jannike Räikkönen, Naturhistoriska Riksmuseet, berättade om utvecklingen vid en konferens om rovdjurens ekologi som ordnades av Rovdjursföreningen, Rovdjurscentret De5Stora och Naturhistoriska riksmuseet.

Myndigheterna står nu inför valet att naturen ska få ha sin gång på Isle Royal och varggruppen dö ut, eller att fortsätta att föra in vargar för forskningens skull. Hans Sand, forskare vid SLU, tvekade inte i sin slutsats att man ska låta vargarna dö ut. Andra deltagare påpekade att det finns så ont om vilda naturområden att det är viktigt för forskningen att vargarna på ön får leva vidare.

Frågeställningen om var gränsen går för människans insatser för att hålla en rovdjursstam vid liv är högaktuell också här hos oss. På seminariet konstaterades att politiken i Sverige i dag tycks handla mer om att förvalta människor än en rovdjursförvaltning baserad på ekologisk kunskap. Ett ekosystemperspektiv som utgångspunkt för beslut om rovdjuren har hittills lyst med sin frånvaro. Underlaget för seminariet var därför en kunskapssammanställning med exempel på rovdjurens samspel med varandra och miljön.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson