Inför stämman

FÖRENINGEN * Inför riksstämman i Falkenberg 16-17 juni har nu valberedningen presenterat sitt förslag till styrelse för de kommande två åren.

Skribent Anna Lögdberg

Föreslagna är:

Mikael Karlsson, Stockholm, ord­förande, omval

Bo Jönsson, Göteborg, skatt­mästare, omval

Johanna Sandahl, Stockholm, omval

Karin Åström, Gotland, omval

Per Hansson, Kronoberg, omval

Linda Birkedal, Skåne, omval

Hanna Wetterstrand, Stockholm, omval

Catharina Lihnell Järnhester, ­Kalmar (Figeholm), nyval

Mårten Wallberg, Stockholm, nyval

Göran Bergqvist, Umeå, nyval

Christer Borg, Näsåker, nyval

Zarah Bayati, Göteborg, nyval

I sitt förslag har valberedningen försökt se till kontinuitet, en jämn könsfördelning, hela landet – storstad och glesbygd, förenings­aktivitet, olika kompetenser, integration och mycket mer. Mikael Karlsson uppger på Naturkontakt att han ställer upp »för en sista ordförandeperiod.«

Styrelsen har lämnat tre propositioner till stämman.

Som nya hedersmedlemmar föreslås Margareta Ihse, Bengt Ehnström, Kerstin Ekman, Peter Lindberg och Björn Helander. I den andra propositionen föreslår styrelsen att medlemsavgiften ska vara oförändrad. Styrelsen har också lämnat förslag på flera stadgeändringar efter att motioner om förslag till stadgeändringar om valberedningen lämnades till 2010 års stämma. Bland annat föreslås att personer som är revisorer eller anställda av föreningen, på den nivå som valet avser, inte ska få vara valbara för valberedning eller styrelse. Ett annat förslag på stadgeändring gäller att reglerna kring jäv bör ­stärkas.

Skribent Anna Lögdberg