Myrfest

En koltrasthona blir en fest för stack­myrorna. Naturfotografen Torbjörn Lilja hittade fågeln och med kameran såg han den försvinna djupare och djupare i myrstacken.

Artikel 2012-3 Anna Lögdberg

BARNDOMSMINNEN HANDLAR det om, menar han. Torbjörn Lilja kollade myror lite då och då som barn. - Ibland hade man ett ärende till stacken med något dött djur man hittat, la det ovanpå stacken och såg sedan förundrad hur det dag för dag försvann djupare och djupare ner för att till sist vara helt försvunnet.

Det finns flera olika sorters stackmyror eller skogsmyror som de brukar kallas. De kan bygga meterhöga stackar som samlar upp emot en miljon myror och flera drottningar. Deras vanligaste föda är honungsdagg som bladlössen avsöndrar. Myrlarverna matas med insekter och bitar av större döda djur.

Det blev en hel del timmar liggande på knä vid stacken för Torbjörn Lilja. Och han gillar djuren.

-Jag tror nog jag vågar påstå att myran, och då framför allt stackmyran, är den insekt som flest människor känner till. Alla har vi någon relation till de små krypen, kanske inte alltid så vänskaplig men vi fascineras av deras beteende.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson