Norrbottens vindkraft på kartan

UPPDRAGET * En stoppkarta och en förslagskarta. Det har Naturskyddsföreningen i Norrbotten tagit fram för att underlätta sitt arbete som remissinstans vid vindkraftsetableringar. Lars Andersson, ordförande i Naturskyddsföreningen, Norrbottens län har jobbat med kartorna.

Skribent Anna Lögdberg

Varför ville ni göra kartorna?

– Vi fick fler och fler exploateringsärenden för vindkraft att ta ställning till och det blev för svårt och för mycket jobb för oss. Därför bestämde vi i höstas att vi skulle ta fram kartor över platser som vi tycker passar för vindkraftverk i länet.

– Vi vände oss till lokala kretsar med lokalkännedom här i Norrbotten för att få hjälp med värderingar och att märka ut lämpliga platser. Totalt har vi sett ut 98 platser på förslagskartan och 24 av dem klassas som högintressanta med en årsmedelvind på mer än sju meter per sekund.

Hur har ni gjort stoppkartan?

På stoppkartan ser du de olämpliga områdena och de motsvarar ungefär 50 procent av hela Norrbotten.

Kartan visar Natura 2000-områden, nationalparker och naturreservat men också områden som genom inventeringar av Naturskyddsföreningens skogsnätverk eller genom fältstudier i Arvidsjaur, Arjeplog, Jokkmokk, Gällivare och andra kommuner klassats som gammelskogar med hotade arter. Flera av de områden som stoppmarkerats av oss har föreslagits för vindkraftbyggen av kraftbolag eller som riksintressen för vindbruk av Energimyndigheten.

Skribent Anna Lögdberg