Sweet dreams på vägarna igen

FÖRENINGEN * För sjunde året i rad reser Anna Jonsson och Sara Nilsson i kabarégruppen Sweet Dreams Sverige runt. I bagaget finns deras nya uppsättning Vem beställde kakan? - en kabaré om miljö, trolleri och jättelika bakverk.

Artikel 2012-3 Anna Lögdberg

Med sång, musik och många små scener vill Sweet Dreams sprida kunskap om och skapa engagemang i miljöfrågor. Deras stora knep för att nå sitt mål är humor. Sara Nilsson menar att humor kan lätta upp tunga frågor och göra att vi orkar engagera oss.

Med Vem beställde kakan? vänder sig Sweet Dreams till Naturskyddsföreningens kretsar och andra som arbetar, eller vill arbeta, med miljöfrågor. I årets uppsättning tar Sweet Dreams upp både kemikalie- och klimatfrågan i flera scener. Nytt är också en specialdesignad workshop för lärarfortbildningar i samarbete med Naturskyddsföreningens skolprogram. Här vill de ge lärarna metoder för att ta upp frågorna med eleverna utan att skapa dåligt samvete och istället inspirera till ett lustfyllt engagemang.

- Många tror att man måste veta för att kunna tycka i miljöfrågor, men vi vill inspirera folk att engagera sig utan att de har allting rätt. Alla kan hitta sin roll i engagemanget, säger Sara Nilsson.

Sweet Dreams har sedan de startade 2006 spelat mer än 300 föreställningar på skolor, konferenser och fortbildningsdagar runt om i landet.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson