30 år med Görvälns NaturInfo

UPPDRAGET * I Naturreservatet Görväln driver Naturskyddsföreningen i Järfälla en egen naturutställning.

Skribent Agneta Nilsson

Uställningent är vackert inhyst vid Görvälns slott vid stranden av Mälaren i ett område präglat av hällmarks­tallskog, ädellövskog, betes­hagar och åkermark. Kretsens ordförande Kennet Andersson är med och driver utställningen tillsammans med andra aktiva medlemmar.

Varför driva egen naturutställning?

– Syftet med NaturInfot är att synliggöra föreningen och att möta naturintresserade på plats. Vi informerar om djur och natur i reservatet. För barnen finns en lekhörna med mikroskop, och man kan titta på kranier, lavar, svampar och fjärilar. Vi tar också tillfället i akt att värva medlemmar.

Hur gjorde ni för att starta?

– Diskussionen om ett naturum startade redan 1979. Två år senare fick vi erbjudande från Järfälla kommun att hyra en lokal som varit tvättstuga till Görvälns slott.

En arbetsgrupp bildades och planerade hur verksamheten skulle se ut, och arbetet som behövde göras.

– År 1982 var det redan full fart på verksamheten. Namnet ändrades med tiden, först kallades det Naturhörna, sedan Naturum, men nu får vi inte längre använda det namnet utan säger NaturInfo.

Naturinfot har öppet lördagar och söndagar under vår och höst, då kretsens aktiva turas om att vara värdar.

Vad säger besökarna?

– Utställningen är mycket uppskattad. Vi har besökare som återkommer gång på gång, men även folk som aldrig varit här förut. En vanlig dag kan det komma 25-50 personer om vädret är fint, men vid speciella evenemang i området kan vi ha hundratals besökare. Speciellt populär är våra utställningar om äpplen och svampar som återkommer på hösten.

Nu har vi en utställning på gång om klimatsmart mat – Maten, klimatet och våra val – ett aktuellt ämne som vi gärna lyfter fram.

Skribent Agneta Nilsson