Miljövänliga veckan om fula fiskar

Första veckan i oktober arrangerar Naturskyddsföreningen som vanligt Miljövänliga veckan. Årets tema är hotade havsfiskar.

Skribent Carl-Axel Fall

Det blir en fortsättning på förra årets satsning som framför allt var inriktad på jätteräkor. I år går föreningen lite mer på djupet. I butikernas fiskdiskar finns det allt mer av djuphavfiskar och många av dem är mycket känsliga. Dessa arter blir ofta gamla och de fortplantar sig mindre ofta. Detta gör att de riskerar utfiskning med dagens fiskemetoder. Vi talar om arter som marulk, havskatt, hälleflundra och kungsfisk.

Du kan ofta se på fisken om det är en djuphavsart. En sådan har ofta stora ögon och stora munnar. Fula fiskar kan man säga och då inte bara i meningen som miljövärstingar.

Föreningen har tagit fram broschyrer, filmer och information på dvd-skivor som riktar sig särskilt mot skolor. Det kommer att finnas material direkt till elever i olika åldrar och material riktat till lärare.

– Intresset bland kretsarna är stort, vi kommer att ha aktiviteter på minst 150 orter, säger Jessica Andreasson, projektledare för Miljö­vänliga veckan på Naturskyddsföreningen.

Den här artikeln kommer ur Sveriges Naturs artikelarkiv för artiklar som publicerats i den tryckta utgåvan av Sveriges Natur mellan 1998 och 2017.

Skribent Carl-Axel Fall
Artikeln publicerades i