Tysk energivändning

Tyska IG Metall är en av de mest pådrivande krafterna bakom landets stora energirevolution, die Energiewende. Till skillnad mot svenska Metallfacket så anser man att kärnkraften är farlig och att Tyskland istället ska satsa helhjärtat på förnybar energi.

Skribent Michael Stenberg Och Jan Malmborg

(Förlängd version jämfört med papperstidningen)

– Kärnkraften är inget för framtiden. De nya vind- och solindustrierna är däremot framgångsrika och har redan skapat 230 000 jobb för våra medlemmar, säger Sascha Treml, IG Metalls talesman för energifrågor.

Förbundet har tidigare haft en mer traditionell inställning och intresserade sig då betydligt mer för ”jobb” än ”gröna frågor”. Idag anser man att båda går utmärkt ihop.

Die Energiewende är en konsekvens av den japanska Fukushimakatastrofen 2011 som blev en vändpunkt även i Tyskland. Merkelregeringen, som då var inne på att ytterligare förlänga de befintliga kärnreaktorernas livslängd, fick tänka om. Liksom den tyska opinionen.

Efter Fukushima ville över 80 procent av tyskarna avveckla kärnkraften helt. Regeringen beslutade att omgående stänga de två äldsta reaktorerna och påskynda utfasningen av de kvarvarande. Men nu, ett år senare, är die Energiewende försenat och IG Metall tycker att regeringen gör för lite och saknar vilja till verklig förändring.

– Vi för samtal med regeringen för att driva på. Samtidigt försöker de fyra stora energiproducenterna Vattenfall, E.ON, RWE och EnBW som alla förlorat pengar på sina stängda kärnkraftverk att pressa regeringen åt andra hållet.

Målet för IG Metall är en framtida energimix av i huvudsak biogas, vind- och solenergi. I ett kortare övergångsskede också naturgas och en del kol som sedan kan fasas ut. Satsningen innebär bland annat en kraftigt utbyggd solenergi och att flera tusen vindkraftverk ska uppföras i Nordsjön och Östersjön.

Men än så länge kommer elnätet till korta. Det har redan förekommit ett antal incidenter då vindel från norr inte kunnat transporteras till konsumenterna i söder på grund av brist på fungerande nätinfrastruktur.

– Vi behöver en energiautobahn från norr till söder. Och vi behöver nya metoder för att lagra den förnybara energin. Om vi inte löser det kommer inte die Energiwende att lyckas, säger Sascha Treml.

Ändå är han hoppfull och tror att det tyska initiativet kan bli vägledande. Om man kan visa att en så stor och energiberoende industrination kan klara sig på i huvudsak förnybar energi kommer andra länder att följa efter.

– Många av våra systerförbund i världen tror fortfarande på kärnkraften. Men jag är övertygad om att inom 10-20 år så har också de bytt åsikt.

Skribent Michael Stenberg Och Jan Malmborg