Carro hoppar in

OS-guld, världsmästare och Europamästare. Hon har sprungit och hoppat till sig en plats i svenskarnas hjärtan. Carolina Klüft lämnar nu livet som elitidrottare och satsar på ett engagemang för Naturskyddsföreningen.

Skribent Carl-Axel Fall

CAROLINA KLÜFT FASTNADE TIDIGT för att träna och att tävla. Hon älskade det.

– På ett sätt är livet som elitidrottare begränsat och tryggt. Nu ska jag ut i den stora verkligheten. Det ska bli skönt, men också lite läskigt.

Vad är det då för verklighet som väntar efter löpar­banorna och hoppgroparna? Föreningens ordförande, Mikael Karlsson, la ut en krok och Carolina var inte sen att nappa. Carolina planerar framöver att regelbundet arbeta för föreningen. Riktigt hur mycket vet hon inte ännu.

Varför vill du jobba med Naturskyddsföreningen?

– Jag har alltid varit intresserad av internationella frågor. Vid sidan av idrotten har jag pluggat freds- och konfliktforskning. Och där går ju miljö- och klimatfrågorna hand i hand med mänskliga rättigheter och demokratifrågor.

Mikel Karlsson välkomnar Carolinas engagemang.

– Vi skapar en roll för Carro som projektledare för hälsa och miljö. Hon jobbar nu med oss långsiktigt och vi har en spännande dialog som flyttar våra positioner framåt.

Planen är att Carolina ska stärka hälsoarbetet när det gäller föreningensområdena mat, klimat, miljögifter och närnatur.

Samhällsintresset har alltid funnits i Carolinas familj. Hon har en storasyster som är polis, en lillasyster som är socionom och en yngsta syster som för tillfället är volontär i Ghana. Det internationella intresset kommer också hemifrån, men en händelse spelade en viss roll. Det var när hon lyckades få IFK Växjö att stötta ett fadderbarn i Kenya. Carolina var då 15 år.

2003 var hon med på Naturskyddsföreningens rikskonferens i Helsingborg. Det var en positiv upplevelse. Medlem är hon sedan flera år och hon är på många sätt typisk för nya medlemmar. Ingången ligger på mänskliga rättigheter, hälsa, livskvalitet och klimat.

Uppväxtens villatomt i Småland gränsade till skogen. Där lekte hon och hennes systrar mycket. Om hon i dag skulle visa en utländsk vän svensk natur blev det först och främst det småländska landskapet med skogar, sjöar och ängar.

Hon har nyligen påbörjat sin inkörning på Naturskyddsföreningens kansli.

– Jag vill fördjupa mina kunskaper, bredda mig och vara med och påverka. Och om jag kan kanalisera mitt engagemang till föreningen så är det bra. För mig står Naturskyddsföreningen för ett långsiktigt och trovärdigt arbete.

Inom idrotten drevs hon av en inre drivkraft. Den tror hon alla har, men man måste hitta något att känna för och man behöver peppning.

Naturskyddsföreningen hade vid sitt 100-årsjubileum en slogan som löd 100 år av envishet. Hur har du det med envisheten?

– Jo, den finns där. Envishet kan ta en långt. Men jag är inte alltid så glad över min envishet. Jag har ibland gått över gränsen. Varit sliten men ändå valt att köra på när jag egentligen skulle vila. Det gäller att påminna sig själv att man ska använda envisheten på rätt sätt. Det är viktigt att också vara öppen.

Kan man också säga att du har mycket av »jävlar anamma« i dig?

– Absolut. Jag gillar inte att ge upp. Jag vill ge allt, göra mitt bästa, det där hänger ihop med envisheten.

Hur ser du då på detta med hot och hopp. Miljöfrågorna kan ju ibland kännas dystra.

– Man måste balansera hot och hopp. Allt är inte elände, många goda krafter är igång. Det är upp till oss att ta tag i problemen. Och alla kan göra något. Den största skillnaden kommer när många agerar. Ingen kan göra anspråk på att rädda världen ensam.

CAROLINA TROR PÅ UTVECKLING, man kan lära sig mer. Om man gjort dåliga saker, varit en miljöbov, ska man inte skuldbelägga sig för det. Man ska göra det man kan. Att sträva efter perfektion är farligt.

– Risken är då att man blir en besviken människa.

Carolina Klüft har uppenbarligen funderat en hel del på utveckling och människans roll i den. Fram träder en ny Carro, en Miljöcarro som börjat hårdträna för en ny uppgift.

Bor: Med Patrik i Norrköping och lite i Stockholm

Ålder: Fyller 30 i februari

Favoritupplevese: ute Sitta på en brygga vid en småländsk sjö

Pluggar: just nu 7,5 poängs kurs i civilkurage för Brian Palmer