Nedskärningar drabbar havet

MILJÖPOLITIK • Det var ont om positiva miljöbesked i regeringens höstbudget. Totalt minskar miljöanslaget nästa år. Anslagen till havs­miljön minskar med en tredjedel.

Skribent Anders Friström

Störst nedskärning drabbar havsmiljöarbetet som blir av med en tredjedel av resurserna, en minskning med 235 miljoner. Bidragen till lokala vattenvårdsprojekt kan komma att avskaffas. De har funnits sedan 2009 för lokalt arbete med att minska kväve- och fosforbelastningen till Östersjön och Västerhavet.

– Jag kan inte tolka det på något annat sätt än att regeringen nu slutat att prioritera havsmiljön. Detta trots att Östersjön är ett av världens mest förorenade hav, säger Mikael Karlsson, ordförande Naturskyddsföreningen.

Anslaget till skydd av skog höjs med 67 miljoner nästa år. Totalt under den kommande fyraårs­perioden blir det dock inte mer än 92 miljoner, inför budgeten hade regeringen utlovat en mycket större höjning. Det kan jämföras med att de nyligen förändrade ersättningsreglerna vid reservatsbildning fördyrar områdesskyddet med 800 miljoner de kommande tre åren, enligt Naturvårdsverket.

Budgeten innehåller inga ytterligare satsningar på klimatfrågor i utvecklingsländer utöver biståndet, trots internationella avtal om motsatsen.

– Regeringen höjer heller inte koldioxidskatten, det kanske mest kostnadseffektiva redskapet för att nå klimatmålen, säger Mikael Karlsson.

Höstbudgeten innehåller inte några konkreta besked om Nationalnyckelns framtid, för­utom att anslaget till artprojektet från och med nästa år beslutas av regeringen och inte av riksdagen.

Anslaget till sanering av förorenade områden sänks med drygt 50 miljoner, men planeras istället att höjas något kommande år.

Budgeten innehåller inga ytterligare satsningar på klimatfrågor i utvecklingsländer utöver biståndet, trots löften om motsatsen. Regeringen höjer heller inte koldioxidskatten, det mest kostnadseffektiva redskapet för att nå klimatmålen.

– Trots löften om motsatsen satsar regeringen inte nya medel på klimatfrågor i utvecklingsländer. De fattiga i världen får betala notan för vår överkonsumtion, säger Mikael Karlsson.

Totalt omfattar miljöanslaget 4,9 miljarder kronor. Det motsvarar 0,6 procent av den totala statsbudgeten.

Den här artikeln kommer ur Sveriges Naturs artikelarkiv för artiklar som publicerats i den tryckta utgåvan av Sveriges Natur mellan 1998 och 2017.

Skribent Anders Friström
Artikeln publicerades i