Nya utmärkelser

FÖRENINGEN • Fem nya hedersmedlemmar utsågs på Naturskyddsföreningens riksstämma i Falkenberg i somras.
En av de fem var forskaren och naturvårdaren Margareta Ihse, ledande inom fjärranalys av landskapets ekologiska värden.

Skribent Anders Friström

En annan var insektskännaren Bengt Ehnström som gjort stora insatser för att sprida kunskaper om skogens skalbaggsfauna och hotade insektsarter.

Vidare hedrades författaren Kerstin Ekman som i sina böcker förmedlar naturkänsla som få andra.

Slutligen hedrades Björn Helander, mångårig ledare för projekt Havsörn, och Peter Lindberg, likaledes mångårig ledare för projekt Pilgrimsfalk, för sina insatser inom naturvården.

Ulla Rundlöf, ordförande för Naturskyddsföreningen i Kronoberg fick utmärkelsen Silverfalken för sin rakryggade position i vargdebatten och enträgna arbete bland annat med vargstängsel i Småland.

Rättelse om stämman

FÖRENINGEN • I artikeln om årets riksstämma i förra numret skrev vi att en motion om att Naturskyddsföreningen ska sluta framhäva etanol framställd av livsmedel som ett lämpligt drivmedel vann stämmans gehör. I själva verket vann motionen bara utskottets bifall. Den hann inte behandlas i plenum, utan bordlades till nästa stämma. En annan motion krävde att föreningen skulle arbeta mer med vattenfrågor. Vi skrev något otydligt att motionärens förslag vann i stort sett.

Det som konkret beslöts var att styrelsen ska utreda förutsättningarna för att inom ramen för föreningens verksamhetsriktlinjer lyfta fram frågor som rör sjöar, älvar, åar och våtmarker.

Den här artikeln kommer ur Sveriges Naturs artikelarkiv för artiklar som publicerats i den tryckta utgåvan av Sveriges Natur mellan 1998 och 2017.

Skribent Anders Friström
Artikeln publicerades i