SLU – ingen dold agenda

REPLIK * Artikeln »Enögd forskning« i SN nr 4/12 är en på många sätt försåtlig artikel som tecknar en nidbild av SLU. Läsaren får intrycket att ledningen för universitetet beslutat att ensidigt förorda GMO och nedvärdera ekologisk odling.

SLU har ingen dold agenda för vilken forskning som bedrivs vid universitetet. Vårt uppdrag är att objektivt och förutsättningslöst beforska de frågor som är aktuella.  Inom SLU finns forskning om såväl ekoodling som konventionella odlingssystem och varje forskare är fri att välja de fråge­ställningar och metoder man vill studera.

Forskningen om ekologisk odling är livaktig och framgångsrik inom SLU.  Den centrumbildning CUL som nämnts, har inte försvunnit utan utvecklats till det som i dag heter Epok, och har fått en bredare ansats som handlar om att informera om såväl ekologisk odling som konsumtion av ekologiska livsmedel.

Forskning om genmodifierade grödor vid SLU är en del av den framgångsrika forskning inom bioteknik som bedrivs vid SLU. Många av landets ledande forskare både inom och utom SLU oroas över att Sverige och EU avhänder sig ett viktigt verktyg i vår arsenal av metoder för växtförädling.

Världen står inför en utmaning utan motstycke om vi ska kunna försörja nio miljarder med mat och vatten, material och energi. För detta krävs vetenskapligt solida forskningsinsatser som svarar på frågor om vilka brukarmetoder som passar bäst inom jord, skogs- och vattenbruk.

Lisa Sennerby Forsse, rektor för  SLU

Den här artikeln kommer ur Sveriges Naturs artikelarkiv för artiklar som publicerats i den tryckta utgåvan av Sveriges Natur mellan 1998 och 2017.

Artikeln publicerades i