PVC-golv, nej tack!

GRÖN GUIDE * Naturskyddsföreningen har tagit fram konsumentråd för olika plaster. Ett övergripande råd är att undvika PVC-plast.

Skribent Carl-Axel Fall

PVC ger miljöproblem under såväl tillverkning, användning som destruktion. Problemen vid användningen hänger framför allt ihop med mjukgörare som används för att göra plasten böjlig. Mjukgörare avges hela tiden och de kan orsaka sjukdomar, välgrundade misstankar finns om störningar av reproduktionen för såväl kvinnor som män. EU har förbjudit ett antal mjukgörare, men de mjukgörare som alltjämt får användas går inte fria från misstankar. Inom sjukvården pågår på många håll en generell utfasning av PVC-produkter.

 

Vid förbränning av PVC-plast avges farliga kemikalier, saltsyra och dioxiner till exempel.

PVC finns i många produkter, exempelvis i plastgolv och elkablar. Många kommuner har infört totalstopp för PVC-golv i daghem och institutioner. Naturskyddsföreningens råd är att undvika PVC helt. Det finns oftast alternativ.

PVC-plast är märkt med siffran 03.

Läs mer på http://www.naturskyddsforeningen.se/vad-vi-gor/miljogifter

 

Skippa glidvallan

Moderna skidvallor kan ge bra glid. Men de innehåller högfluorerade paraffiner som är miljögifter i naturen. De misstänks också vara skadliga för människan. Det är därför som människor som arbetar yrkesmässigt med vallor numera har både skyddsmask och förstärkt ventilation. Men man behöver inte använda supervallorna. Alternativet är en sickel. Det är en skarp plåtkant som används för att skrapa fram en slät yta. Kuzmin-sickeln är specialkonstruerad för skidbelag.  Den tar fram ett nytt fräscht belag som sedan borstas med stålborste. Glidet blir perfekt! Använd vanlig fästvalla under foten, den är harmlös jämfört med glidvallorna. Kuzminsickeln kostar cirka 600 kr.

 

Kör moppen på etanol

Många är de öar där bilar saknas och mopeder istället sköter transporterna. Men rent miljömässigt är detta inte någon vinst jämfört med bilar.  Äldre mopeder har nämligen lika stor klimatpåverkan som en bil och avgaserna innehåller dessutom höga halter av hälso- och miljöfarliga ämnen.

Stiftelsen TEM vid Lunds Universitet har nyligen mätt avgaser från mopeder.

– Mopeder med gammal ineffektiv tvåtaktsteknik är fortfarande vanliga och avgaserna riktigt otrevliga, säger Olof Cerne, kemist och projektledare. I Sverige släpper mopedtrafiken årligen ut uppskattaningsvis 500 kilo polyaromatiska föreningar (PAH) som är giftiga. Dessutom är motorerna svåra klimatbovar med en lika stor påverkan som en bil.

Ett miljövänligare sätt att köra moped är att köra mopeden på etanol.

– Dels är etanolen förnybar, dels ger det renare avgaser än bensin. Men bäst vore att ersätta gamla mopeder med nyare och renare, helst elmopeder, säger Olof Cerne.

Han är noga med att inte döma ut mopeden som fordon. På många håll, inte minst i jordens storstäder, har mopeden fördelar, men den måste få betydligt renare avgaser än i dag.

 

H&M samlar in för redesign

 

Redesign-trenden bara växer. En väldig skjuts kom när H&M-butikerna började återvinna kläder i stor skala. Från februari tar cirka 1 500 butiker ta emot gamla kläder. Meningen är att kedjans alla butiker världen över ska ta emot gamla kläder inom ett år.

Kunder som lämnar in en påse med nyttjade kläder får en rabatt-kupong. Framför allt inriktar sig insamlingen på kläder som inte är hela. Kläderna ska bland annat användas för framställning av ny textilråvara.

Naturskyddsföreningens miljömärkning Bra miljöval/Second hand finns för ett antal second-hand-affärer men också för några tillverkare. Boomerang är en och Nudie-jeans en annan.

Att konsumera kvalitet kan vara en hållbar väg. Ett exempel på kvalitet, från träd­avverkning ända ut i formen, är stolar från designern Åke Axelsson. Han har arbetat med stolar i över 50 år. Materialkunskap, resurssnålhet, komfort och hållbarhet har varit hans ledstjärnor. Miljötänkandet har funnits där sedan den första modellen. Hans stol Wood som kom 2010 betraktar han själv som sitt viktigaste bidrag till stolhistorien.

Wood utsågs av Elle Interiör till Årets stol 2011. Tillverkas av Gärsnäs,där Axelsson själv är delägare och håller ett öga på produktionen. Pris cirka 2 900 kr.

 

Solen laddar bilen

Den kostar en del, uppåt 300 000 kronor, men när den väl är byggd kan den ladda elbilar med solcellsel gratis. Malmö stad och Fojab Arkitekter bygger nu en liten solcellsparkering i Västra Hamnen. 20 kvadratmeter solceller beräknas räcka för ca 2 000 elmil på ett år. Laddningen är gratis för den som nyttjar platsen. Kunderna betalar bara parkeringsavgift.

Liknande anläggningar finns i Helsingborg, Eskilstuna och Uppsala. I framtiden kan kanske sådana här solcellsanläggningar byggas på villatomter. En förutsättning är att priserna sjunker. I dag uppges solceller för en bil kosta cirka 50 000 kr.

 

Lyckad detox-kampanj

Greenpeace har sedan 2011 arbetat med en Detox-kampanj för kläder. I olika rapporter har man påvisat att många kläder innehåller kemikalier som är farliga och som ansamlas i höga halter i djur och natur.  Demonstrationer har lett till att flera ledande klädmärken lovat att fasa ut farliga kemikalier ur kläderna fram till år 2020. Hittills har följande klädmärken skrivit under kraven: H&M, Nike, Adidas, Puma, Marks & Spencer, C&A, Mango, Zara/Inditex och Esprit. HM var först ute och kedjan har lovat att efter den 1 januari inte längre ha några kläder med perfluorerade ämnen.  En stor framgång var det när klädkedjan Zara  (och Inditex)  som är världens största med 5 700 butiker  anslöt sig. Redan i mars år ska 20 av kedjans leverantörer öppet redovisa vilka utsläpp och föroreningar som produktionen ger.  Just nu driver Greenpeace på för att få jeansjätten Lewis att ansluta sig. Heja!

 

 

Glädjekalkyler för miljöbilar

Alla bilar drar mer bränsle än vad de officiella förbrukningssiffrorna säger, men miljöbilar och hybridbilar är de värsta bluffarna. Tidningen Auto motor & sport har testat över 300 bilar och funnit att så kallade miljöbilar och hybridbilar i snitt drar cirka 40 procent mer bränsle när man kör normalt jämfört med siffrorna från Konsumentverket. Tillverkarna anstränger sig extra mycket för att få fram siffror som ger bilarna skatterabatter. Vanliga bilar drar ca 30 procent mer.

– Men biltillverkarna fuskar inte, de gör bara allt de kan inom regelverket som är väldigt löst skrivet. Det är ungefär som om en trestegshoppare skulle få mäta tre hopp separat och sedan plussa ihop dem. Allt är korrekt men omöjligt att upprepa i verkligheten, säger chefredaktör Alrik Söderlind.

Han tycker att Konsumentverket bidrar till falsk marknadsföring.


Den här artikeln kommer ur Sveriges Naturs artikelarkiv för artiklar som publicerats i den tryckta utgåvan av Sveriges Natur mellan 1998 och 2017.

Skribent Carl-Axel Fall
Artikeln publicerades i