Ung klarsyn

Europakris, varsel, tilltagande rasism, klimathot och tunga miljöutmaningar.
Det finns sannerligen mycket som tynger. När kriserna dessutom skruvas upp av medierna förstärks mörkret. Men kanske ger ändå inte de mediala bilderna en korrekt balans. Livet försiggår på många arenor och de flesta av dem är faktiskt inga krishärdar. Tvärtom.

Skribent Carl-Axel Fall

Europakris, varsel, tilltagande rasism, klimathot och tunga miljöutmaningar.

Jag kanske önskedrömmer, men jag tycker mig se att det händer något med människors värderingar i dessa dagar. Långsamt växer en vilja till nytt ansvarstagande fram. Istället för att vi blir ned­slagna ökar lusten att göra egna insatser för bra idéer.

Vad är till exempel mer befriande än att möta en ung person som står för ett väl underbyggt motstånd.  I denna tidning porträtterar Mats Hellmark fältbiologen Alva Snis Sigtryggsson. Hon blev riksbekant med sin kamp mot exploateringen av Ojnareskogen på Gotland. Alva menar att det kan vara sundare att bli besatt av en skog än av nya datorer och kök. Kanske är just ungdomen nödvändig för att man ska kunna ha denna klarsyn.

Under Ojnareskogen finns åtråvärd kalk. Det handlar alltså om gruvdrift, och just gruvdrift är något som det nu knyts stora förhoppningar kring. I denna tidning har vi därför ett reportage om gruvor som hotar värdefulla fjällområden. I en tid där vi verkligen behöver nya jobb för att få samhällstillit får det ändå inte bli så att vi offrar värdefull natur utan minsta reflektion. Det nya Sverige måste bli ett ansvarstagande Sverige.

Det är ju inte bara mineralerna som är värdefulla.

Från och med nästa nummer får Sveriges Natur en ny kostym. En del kommer du att känna igen, mycket blir nytt. Vår ambition är att blanda och presentera våra ämnen på ett ännu mer läsvärt sätt.

Skribent Carl-Axel Fall