En gammal god idé

Jag älskar papperstidningar. Idén är gammal men håller än. Att bläddra i en mix av artiklar blir en slags resa där de olika stationerna bjuder läsaren på nya impulser. Resan byggs upp kring ett urval av spännande texter och bilder till skillnad från nätet där du själv måste navigera.

Skribent Carl-Axel Fall

Vi på Sveriges Natur har jobbat mycket med tidningsbygget när vi nu utvecklat tidningen vidare. Förutom ett nytt utseende har vi samtidigt ökat dynamiken mellan textlängder och innehåll. Vi har också strävat efter ett lättare tilltal. Det märker du i fler inryckare på sidorna. Med inryckare menar jag citat, faktarutor och andra ögonfångare.

Sveriges Natur har nu fler kortare texter. Samtidigt vet vi att papperstidningen är oslagbar just när det gäller lite längre läsning. Just detta behov vill vi tillgodose i ett långreportage där det finns plats för berättandet. Läsning under ro är vilsamt. Och där, om inte annat, kan såväl passion som tankeskärpa nå fram. Därför hittar du i varje Sveriges Natur framöver en längre text.

Vi vet sedan tidigare att förtroendet för tidningen är högt. Det är vår största tillgång och det ska vi utveckla vidare. Vår tid rymmer många utmaningar när det gäller miljön. Det är lätt att berätta om mörkret, men vi kommer också att anstränga oss att berätta om lösningar och det positiva arbete som sker.

Naturskyddsföreningen har givit ut Sveriges Natur i 104 år. Föreningen ska ha en välgjord tidning även nu då världen blivit digital. Den ska ha ett vuxet tilltal för både kvinnor och män och ge dig en långsiktigt trygg miljökompass.

Vårt mål är att du ska läsa tidningen och vilja ha den på bordet hemma, eller med på resan. Visa den för dina vänner. Förutom att den berättar om Naturskyddsföreningen, berättar den också något viktigt om dig.

Skribent Carl-Axel Fall