Falkögat …

undrar hur det ska gå med Sveriges vision om ”nära noll” i utsläpp av växthusgaser 2050? Naturvårdsverket kommer fram till att utsläppen kan minska till 25 miljoner ton. Om det är ”nära noll” ja, då har regeringen problem med matematiken. Var det inte skolminister Jan Björklund som ville skärpa sifferkompetensen?

Ledare 2013-2

… undrar hur centerns nyformulerade liberalism går hem hos väljarna?  Kanske är oddsen bättre för den gröna profilen? Framtidsdagarna visade på svajningar i kärnkraftsfrågan, men falkögat tror ändå att rejält med grönt kan ge partiet ett fortsatt liv efter nästa val.

… hör biobränsleutvecklare Bengt Karlsson påSveaskog leverera siffror om hur mycket mer biobränsle som kan plockas ur den svenska skogen. Därfinns bland annat 45 terrawattimmar i form av stubbar. ”Bara att hämta hem”.  Men näringsförluster, behovet av dödved, kolläckage och kvicksilverurlakning har han inga siffror på. Nej, Bengt, den stubben gick inte.

… noterar att argumentet ”polluter pay principle” har satt sig bra i den politiska debatten. Men där säger man ”förorenaren betalar”. Falkögat föredrar också svenska.

… ser hur världens storaoljebolag allt mer utvecklat en beröringsskräck förförnybar energi. I stället satsar de pådetta, utvinning av gas och olja ur skiffer och oljesand. Produktionen säljs in med miljöargumentet att oljesandenärbättreänkolet. Tala om att kasta sand i maskineriet!

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson