Farliga naglar

Grön guide•konsumentfrågor * Läcker PET-flaskor hormoner, är nagellack miljö­farligt, vem ska betala saneringen efter nedlagda industrier? Det är några frågor till Grön guide i detta nummer.

Skribent Anders Friström

Återanvända PET-flaskor

Vilka är de senaste forskningsrönen om eventuella hälsoeffekter av dryckesflaskor av polyeteneterftalat (PET)? Vi sparar några och fyller dem med vatten för utflykter. Är det smart?

Bill Gordon, Nyhamnsläge

svar: Svår fråga. Det finns forskningsstudier som visar på att hormonpåverkande ämnen kan läcka ut från flaskorna till vattnet, i synnerhet vid lång lagringstid och om flaskorna utsätts för värme. Retur-PET verkar läcka mindre än engångs-PET. Men resultaten är inte entydiga. Om man sköljer ur flaskorna och har vatten i dem under en kortare tid borde det inte vara något stort problem. PET är i alla fall bättre än hårda flaskor i polykarbonat (som innehåller bisfenol A).

AF

Farligt nagellack

Jag hörde en föreläsning om miljöbovar för cirka 15 år sedan och då nämndes användandet av nagellack. Nu är ju nagellack högsta mode. Lösningsmedlet är väl fortfarande aceton, eller? Finns det några undersökningar om aceton och dess bidrag till luftföroreningarna vid målning av naglar?

Lena Jansson, Lidköping

svar: Aceton är vanligt i medel för borttagning av nagel­lack. Tyvärr saknas statistik över hur mycket av olika kemikalier som används i kosmetiska produkter, så det är svårt att säga i vilken utsträckning aceton fortfarande används. Aceton är inte klassificerat som miljöfarligt och är inte heller särskilt hälsoskadligt. Tänk dock på att nagellack kan innehålla riktigt farliga kemikalier, som formaldehyd.

Doften av rent

Jag har aldrig tidigare använt mig av sköljmedel. Även om det skulle varit trevligt med doftande tvätt så har jag prioriterat tvättmedel märkt med Bra Miljöval. Men för ett tag sedan började min man köpa äppeldoftande sköljmedel och nu är jag fast. Finns det något miljövänligt alternativ? Egentligen är det ju bara doften vi vill åt, inte mjukare tvätt.

Ida Heinö Djurovic

svar: Sköljmedel innehåller ofta miljöfarliga tensider och allergiframkallande parfymer. Om du ändå känner ett behov av sköljmedel så välj ett märkt med Bra Miljöval, då är ingående ämnen granskade efter stränga miljö- och hälsokriterier. Har du förresten testat att använda ett parfymerat miljömärkt tvättmedel? Kanske räcker det för ditt behov?

Diska för hand eller i maskin

Alla som har diskmaskin säger att det är miljövänligare än handdisk. Vatten- och elförbrukningen skall ju vara lägre. Men jag inbillar mig att maskindiskmedel är mindre skonsamt än handdisk­medel och att skillnaden i vattenförbrukning inte är så stor om man sköljer i balja.

Lena Jansson, Lidköping

svar: Både vad gäller vatten- och energiförbrukning är det bättre att diska i maskin. Tidningen Råd & Rön gjorde för några år sedan en jämförelse av olika sätt att diska. En full diskmaskin (12 kuvert) gjorde av med 14 liter vatten och 1,35 kWh. Handdisk i rinnande varmt vatten gjorde av med 75 liter vatten och 3,87 kWh. Handdisk och sköljning i balja gjorde av med 30 liter vatten och 1,55 kWh. Maskindiskmedel innehåller alkaliska ämnen. Särskilt produkterna för storhushåll kan vara starkt frätande, varför det inte bör komma i kontakt med huden. Dessa ämnen är dock inte så belastande för miljön, vilket däremot andra kemikalier i produkterna kan vara.  På hemsidan hittar du hand- som maskindiskmedel märkta med Bra Miljöval.

Skicka dina konsument- och miljöfrågor till:anders.fristrom@naturskyddsforeningen.seAF: Anders Friström, SÖ: Sara Örberg, handläggare, Bra Miljöval, Naturskyddsföreningen

Skribent Anders Friström