Jag vill förändra Göteborg

Eldsjälen * Man skulle kunna säga att föreningslivet började i slalombacken i Kisa. Där blev hon värvad till Friluftsfrämjandet. När hon senare flyttade till Göteborg blev Naturskyddsföreningen ett naturligt steg.

Skribent Carl-Axel Fall

Camilla Edgar bytte i 30-års­åldern Östergötlands vackra sjöar mot havet. Det var visserligen Handelshögskolan som drog henne till Göteborg, men naturen har alltid varit viktig.

Hur var din första kontakt med Naturskyddsföreningen?

När föreningen fyllde hundra, år 2009, hade Göteborgskretsen ett öppet möte. Jag gick dit och kände mig hemma. Med mitt förflutna inom Friluftsfrämjandet, ett jobb som transportlogistiker och dessutom lite egna besvär med den göteborgska stadsluften var jag motiverad. Jag gick med i en grupp som arbetade med trafikplanering, trängselavgifter och planfrågor. Efter en tid gick jag med i plangruppen och hamnade också i valberedningen för Göteborgskretsen.

Hur mycket eld finns det i dig?

Jag gick med för att jag tycker att Göteborg är en stad som behöver en miljövänligare inriktning. Jag sökte inte vänner i första hand, men det hindrar inte att vi blir vänner. Eld behövs, men ju mer jag jobbat så ser jag också behovet av att vara ödmjuk och uthållig. Det är nog uthålligheten som ger mest resultat.

Hur ser du på föreningen, är den gammal eller ung?

Det kan vara svårt att förnya sig, men mest ser jag det som en fördel att vi har anor. För arbetet tar tid. På 80-talet drev vi frågor kring avfall och hur vi kan minska på sopberget. I dag på 2000-talet är det självklart att sopsortera, även om vi fått en ny problematik med slam och slagg. Det vi jobbar med just nu, det så kallade Göteborspaket där trängselavgifter ska finansiera kollektivtrafiken, har en planeringshorisont till 2027.

Hur är det att arbeta i valberedningen?

Väldigt intressant. Vi ska balansera en rad faktorer som kön, ålder och förnyelse. Och så ska vi få en styrelse som tar upp de frågor som medlemmarna vill lyfta. Styrelsen har arbetat mycket med hårda frågor som trafik och planeringsfrågor. Årsmötet efterlyste en mer grön inriktning med fler utflykter i naturen, fler gröna tak och att ge barnen närmare till grönområden.

Är du en typisktaktiv i Naturskyddsföreningen?

Jag har en väninna som säger att jag är en föreningsmänniska, men jag vet inte. Förmodligen är jag det. För mig gäller verkligen att tillsammans blir vi starka. Jag gillar bredden i Naturskyddsföreningen, olika åldrar och temperament, och jag tycker att arbetet är intressant. Årsmötet kan vara mycket spännande, för där kan det hända saker.

Camilla Edgar

ÅLDER: 43 år

FAVORITNATUR:Östergötlands sjöar finns sedan länge i mitt hjärta, numera också havet vid västkusten. Och snön i fjällen.

YRKE:Logistiker, planerar transporter, försörjningskedjor och ekonomi. Började nyligen arbeta med utrustning för restauranger och storkök.

UPPDRAG:Aktiv i plangruppen och valberedningen i Göteborg.

Skribent Carl-Axel Fall