Annons

Ett frö till kunskap

UTBLICK * Segni betyder frö på det lokala etiopiska språket. Det står också för en miljöutbildning ute i naturen där äldres kunskap är basen. För många unga etiopier har upplevelsen förändrat livet.

Skribent Hillevi Helmfrid Och Linda Wiklund

Med inspiration från Sydafrika och Botswana har Melca-Etiopien utvecklat en miljöutbildning med resultat som många miljöpedagoger drömmer om.

– Ungdomarna tillbringar fem dygn i skogen. De lär sig inte bara om naturen och kulturen utan också om sig själva, berättar miljöpedagog Abebayehu Kassaye.

Abebayehu betyder såg en blomma och inget namn kunde vara mer passande på honom, tänker jag när vi färdas tillsammans på 4 000 meters höjd över Sanettiplatån och blickar ut över det karga afroalpina landskapet. Det blåser snålt och vi passerar en grupp etiopiska vargar, som ser mer ut som våra rävar. Arten är endemisk och utrotningshotad. Bale Mountains National Park är hem för ett stort antal endemiska djur och växter, starkt hotade av befolkningens växande behov av energi och mat.

Miljöutbildningen Abebayehu arbetar med kallas Segni, vilket inte bara är en förkortning utan också betyder frö på det lokala språket. Fröet symboliserar överföring av kunskap mellan generationer. Med sig ut i vildmarken har ungdomarna några utvalda ”elders”.

– Den kunskap de äldre besitter är en helt annan kunskap än den som lärs ut i skolor, berättar Abebayehu och förklarar att traditionell ekologisk kunskap behövs för att komplettera den moderna vetenskapliga. Han berättar också att de äldre känner till många arter som ännu inte beskrivits av vetenskapen.

I Segni-programmet får ungdomarna lära sig om vilda medicinalväxter, den traditionella livsstilen, kultur- och naturvård. Varje kväll samlas gruppen kring lägerelden och de äldres berättelser. Så har kunskap överförts sedan urminnes tider. Segni är inte bara miljöutbildning utan handlar om återanknytning på ett djupare plan.

– Konsumtionskulturen och det formella utbildningssystemet har gjort den unga generationen avskuren; från sig själv, från naturen och från kulturen. De blir lättförförda, passiva och vilsna, berättar Million Belay, som startat Melca och är dess verksamhetsledare.

– Därför har vi skapat ett program som återanknyter på alla de här planen samtidigt.

Från ett tältläger djupt inne i Harennaskogen i nationalparkens hjärta görs dagliga utflykter kring olika teman. De flesta deltagare befinner sig i skogen för första gången i sitt liv, trots att de bor i området. Det blir en stark upplevelse att tillbringa fem hela dygn i sträck här. Tillbaka i lägret på eftermiddagen samtalar vi om vad vi lärt under dagens vandring. I programmet ingår också stunder av stillhet och enskild meditation.

– Du har ett val i ditt liv, säger Abebayehu till deltagarna, och uppmanar dem att reflektera över vad de till vardags ger sin energi och uppmärksamhet.

Abebayehu ber deltagarna under den kommande meditationen identifiera vad de bryr sig om (circle of concern) och därefter vad de kan påverka (circle of influence).

– Det är där dessa cirklar överlappar varandra som du bör rikta ditt fokus!

 

TIMMEN AV ENSKILD meditation som följer blir en stark upplevelse för många av deltagarna.

– Det här är ju en ledarskapsutbildning också. Vi ska inte bara ge dem miljöutbildning utan radikalt ändra deras liv, berättar Abebayehu, när vi efteråt pratar om hur programmet är upplagt.

Varje morgon inleds med uppvärmning och därefter lek. I leken byte/rovdjur upptäcker deltagarna att när rovdjurens gemensamma yta är för liten påverkas näringskedjan. Vissa arter försvinner och andra måste finna nya jaktmarker. I en kull-lek förvandlas varje djur som blir kullat av elden, till eld. En liten eld kan de flesta djur fly från, men blir elden för utbredd dör många djur och den biologiska mångfalden hotas.

Berättelserna kring lägerelden är ofta fabler som illustrerar hur vi bör leva i samklang med varandra och naturen. De äldre använder också gärna ordspråk och låter ungdomarna lösa rebusar. När berättelserna kring lägerelden ebbar ut på kvällen går deltagarna och lägger sig i sina tält, utom en som sitter vaken kvar. Varje deltagare får under kursens gång på rullande schema under en timme vaka över sina sovande kamrater och observera natten.

– Den här övningen utmanar deltagarnas rädslor, förklarar Abebayehu, rädslor som bygger på illusioner. De upptäcker att mörkret inte är farligt. Många har blivit skrämda för vilda djur när de var små. Vi vill lära dem att det finns större anledning att vara rädd för bilar än för vilda djur. Deltagarna växer otroligt i sin självkänsla av nattvakan.

Den sista natten i skogen får deltagarna också pröva på att sova under bar himmel.

– Jag låg vaken hela natten och lyssnade till fåglarna och träden. Plötsligt klarnade mitt sinne.  Jag insåg att jag varit på en dålig väg i livet med droger och mycket bråk. Jag förändrade mitt liv helt efter de här dagarna, berättar Biniam som deltog i Segnis femdagarsprogram för ett par år sedan och nu arbetar med att sprida miljömedvetenhet i sitt lokalsamhälle.

Biniam är inte ensam. Femdagarsprogrammet har inspirerat till en helomvändning i livet för många ”svåra ungdomar”. Det är inget dåligt resultat av en miljöutbildning. Kursen är både djup och bred och handlar inte om något mindre än en återknytning till livet!

Det går naturligtvis inte att kopiera Segni rakt av för svenska förhållanden. En viktig skillnad är att vår muntliga traditionella kunskap till stor del redan försvunnit med tidigare generationer. Men kanske kan vi ändå spåra upp ”elders” i vårt samhälle som skulle kunna fylla samma funktion? De äldre i Segni förmedlar inte bara faktakunskaper utan även livsperspektiv.

Segni handlar om återanknytning till naturen, kulturen och sig själv. Just att alla aspekter finns med skapar det djup som behövs: Det handlar inte bara om naturen utan om mitt eget liv också!

Stillhet och tid för egen reflektion är en ny upplevelse för många unga, i Etiopien, liksom hos oss, och kan bli väldigt kraftfullt, använt på rätt sätt. Att vistas dygnet runt i vildmarken kan påverka på djupet och de äldres närvaro har visat sig ha en lugnande inverkan på ”stökiga” ungdomar. Programmet appellerar till djupare skikt i deltagarnas psyken och det finns en tydlig andlig dimension, utan att för den skull handla om religion. Deltagarna får hjälp att hitta den plats inom sig själva där de kan uppleva förbundenhet, mening, skönhet, förundran, altruism och sammanhang.

Segni

– Segni står för Social Empowerment through Group and Nature Interaction. Segniprogrammet bedrivs av Melca 

i Etiopien i samarbete med lokala skolor och myndigheter. Vid skolorna bildas Segniklubbar som arbetar med konkret miljöarbete på skolan och i sitt lokalsamhälle.

– Segni fick 2011 unescos utmärkelse som gott exempel i Utbildning för hållbar utveckling. 2013 tilldelas man utmärkelsen ”Educating Africa” av Pan African Awards.

– Melca, som betyder vadställe på de två största språken i Etiopien symboliserar mötet mellan natur och kultur, mellan yngre och äldre och mellan traditionell och modern vetenskaplig kunskap.

– Naturskyddsföreningen stödjer Melca på skogssidan inom andra områden än Segni programmet.

 

Segnis femdagars födselprogram

1. Nyfödd – Luft

Första dagen räknas deltagarna som nyfödda. De äldre välsignar luften som är det element en nyfödd först av allt behöver. Deltagarna reflekterar under dagen över luftens betydelse för livet och skogens betydelse för luftkvaliteten.

2. Barn – Ljus/eld

Andra dagen är deltagarna barn som har mycket att upptäcka och lära: om naturen, om kulturen och om sig själva. De äldre inleder dagen med att välsigna ljuset och ber för att deltagarna ska komma till insikt och klarhet.

3. Ungdom – Vatten

Den tredje dagen är deltagarna lite starkare än dagen innan och man färdas längre bort från lägerplatsen. Dagen inleds med att de äldre välsignar vattnet och temat för dagen är vattnets betydelse och hur vatten kan skyddas.

4. Vuxen – Jord

Den fjärde dagen börjar med att de äldre välsignar jorden och lägger ut böner för att avvärja naturkatastrofer. Deltagarna påminns om vad de kan göra för att vårda jorden. Denna dag är deltagarna vuxna och ansvarig handling står i fokus.

5. Äldre – Ande/Gudomlighet

Den femte dagen inleds med att de äldre välsignar alltings skapare och den stora anden. Denna dag görs inga vandringar. Deltagarna förbereds för att kunna överföra kunskap till andra när de kommer tillbaka till sin vanliga miljö och inbjuds att reflektera över historia, nutid och framtid.

 

Bale Mountain National Park, be­lägen i centrala Etiopien, innefattar tre helt olika biotoper: Sanettiplatåns afroalpina högland (2 800 till 4 388 m ö h) med temperaturer varierande mellan -15 och +26 grader, Harennas bergsregnskog (1450–3200 m ö h) med betydligt mildare klimat, och det flacka gräs- och skogslandskapet vid nationalparkens huvudkvarter. Parken bildades år 1970 för att skydda denna unika mosaik av livsmiljöer.

 

Efterlysning: Din skog

Det kan vara världens bästa klätterträd. Eller där du mötte lodjurets spår. Eller skogen där mormors trattkantarellställe har ersatts av fula sår i marken. Eller där du blev förälskad. Eller … berätta om din plats i skogen. Vad gör den speciell för dig?

 Vi efterlyser bilder och korta berättelser som beskriver din relation till en plats i skogen.

Det kan vara både positiva och negativa bilder och känslor.

Ett urval av berättelserna och bilderna kommer att användas i Årets bok Mossa, massa, människa som kommer ut i december 2013 och är en kärleksförklaring till skogen. Den handlar om vår relation till skogen, dess olika värden och hur vi kan bevara dem. Alla som skickar in bidrag deltar i en utlottning av fina bokpaket. Gå in på www.naturskyddsforeningen.se/mossamassamanniska och ladda upp en bild och en berättelse på max 200 ord. Senast 1 augusti vill vi ha ditt bidrag.


Den här artikeln kommer ur Sveriges Naturs artikelarkiv för artiklar som publicerats i den tryckta utgåvan av Sveriges Natur mellan 1998 och 2017.

Skribent Hillevi Helmfrid Och Linda Wiklund
Artikeln publicerades i