Frågorna på tallriken

REDAKTIONEN * Vi kan faktiskt börja äta oss till en lite bättre värld

Skribent Carl-Axel Fall

Övergödning, kemikalier, monokultur, dålig djurhållning. Det som ligger på tallriken kan skapa många diskussioner. Som medveten miljövän är det lätt att bli middagsförstörare.

Jag undviker oftast den rollen. Men jag säger gärna: Välj mer ekologiskt och mindre kött. Hellre en riktning åt det bättre än en tung moralkaka.

Många ser en omställning till mer ekomat som både svårt och dyrt. En del ekovaror är förvisso dyrare. Men det är lätt att frigöra pengar för de dyrare produkterna genom att minska andelen kött i kosten. Dessutom kan man undra varför man alltid ska pressa matkostnaden? De flesta av oss har råd att lägga lite mer på kvalitet. Vi har fått råd med mycket annat, men att i varje läge snåla på något så viktigt som maten borde inte vara en naturlag. Lite kul är det att här kunna visa en enkät som säger att Naturskyddsföreningens medlemmar är klart bättre som ekokonsumenter än genomsnittet.

I den här tidningen får du också en genomgång om hur det står till med konsumtion och produktion av ekomat i Sverige. I artikeln ”När lossnar det för ekomaten?” får vi veta att många väntar och tror på ett rejält kliv framåt för ekotrenden.

På många håll i den fattiga världen är jordbruket i princip ekologiskt. I våra tre afrikareportage vill vi ge en bild av ett dramatiskt framtidsdilemma. Ska jordbruket i det fattiga Afrika kunna öka produktionen med ekologiska metoder eller ska det bli kemikaliedrivet med monokulturer som på så många andra håll?

Möjligen är det näringslivet och politiker som har mest att säga till om hur vi ska producera vår mat. Men vid den ena änden av den långa produktionskedjan från jord till bord sitter du. Dina val där är viktiga. Vi kan faktiskt börja äta oss till en lite bättre värld.

Skribent Carl-Axel Fall