Insamling ska skydda skog

SKOG * I samband med att Naturskyddsföreningens bok Mossa, massa, människa kommer ut, startar också föreningen en insamling för att skydda skog.

Artikel 2013-5 Eva-Lena Neiman

Ska Naturskyddsföreningen bli skogsägare, nu?

– Nej det ska vi inte. Naturskyddsföreningen köper inte skogarna själv. Vi ser däremot till att skogarna får ett långsiktigt skydd, förklarar Malin Sahlin, sakkunnig i skogsfrågor på föreningen.

Pengarna som samlas in ska användas för skogar som har höga naturvärden eller är viktiga för friluftslivet, i första hand naturskogar som aldrig varit kalhuggna. Naturskyddsföreningen tar de kontakter som behövs för att säkerställa att ett varaktigt skydd upprättas för skogsområdet.

Hur ska skogen skyddas?

– Det kan variera från fall till fall. Skogen kan avsättas som reservat eller skyddas genom avtal med den som äger marken. Markägaren får ersättning för förlorad inkomst från den inställda avverkningen och lovar i gengäld att skogen får vara kvar. Det viktiga för oss är att bevara skogen för framtiden.

Vilka skogsområden som ska skyddas är ännu inte bestämt men tips på skogar kommer hela tiden från aktiva runt om i landet. Hälften av pengarna går till skyddet av mark, hälften till arbetet för att påverka och förändra skogspolitiken.

– Vi kommer att redovisa de skogar som blir skyddade på vår webbplats så fort en överenskommelse går i lås. Det är bråttom att rädda de försvinnande resterna av naturskogar så varje krona gör stor nytta!

www.naturskyddsforeningen.se/minskog

Om Sveriges Natur