Ungt engagemang i Östersund

FÖRENINGSLIV * Östersund har 7 000 studenter på drygt 40 000 invånare. Och det märks i stans naturskyddsförening där många är unga och skapar helt nya aktiviteter.

Skribent Linnea Falk

Till och med styrelsen är ung, och det är många som vill engagera sig. Nina Österlöf är en av dem. När Sveriges Natur ringer upp är hon på skogspromenad och håller på att smälta den lyckade känslan efter Hållbarhetsfestivalen i mitten av september.

– Jag är fortfarande i chocktillstånd. Det var väldigt roligt, väldigt intensivt. Och en sjukt bra idé.

Idén kläcktes på årsmötet för Naturskyddsföreningen i Jämtland-Härjedalen. Nina skred till verket ihop med Katja Kristofersson.

– Vi kände att vi måste ut och locka folk på ett nytt sätt, skapa en mötesplats. Det finns ju så många som bryr sig om miljön, så många som håller med varandra.

Trots bitande vind och första höstkänslan så kom ungefär 300 personer till festivalen den helgen. De fick uppleva eko-mat, musik, framträdanden och workshops.

Och det är ju alltid roligt när det kommer många deltagare. Men det viktiga kan många gånger vara alla som jobbar tillsammans. Uppåt 50 personer har ställt upp på olika sätt för att genomföra festivalen, många var studenter från universitetet.

– Det är fascinerande att jättemånga kom in och gjorde det de var intresserade av, det var bra att vi hade en platt organisation, säger Nina Österlöf.

Dessutom genomfördes hela festivalen med en extremt liten budget – vilket kanske bidrog till den stora kreativiteten. Många företag lockades med på olika slags sponsring.

Kretsen har också varit bra på att få ihop trådarna till att de nyligen kunde slå upp dörrarna till ett klädotek där folk kan låna kläder med lånekort. De har fixat en fin lokal i gamla tingshuset med generösa öppettider, onsdagkvällar ända till klockan 21.

Maria Byström är ordförande i kretsen och håller dessutom i kemikaliegruppen, som under året växt till över 50 personer.

– Jag gick med i föreningen för två år sedan för att jag ville jobba med Naturskyddsföreningens frågor och träffa folk. Jag hittade helt rätt.

Författarbesök, föredrag och förskoleinventering är några av kemikalieaktiviteterna hittills.

Och så blir det nog en ny Hållbarhetsfestival nästa år. Glädjen att skapa något bra tillsammans brukar leda till mer lust och energi att jobba vidare. Nu laddar gänget i Östersund om till en partidebatt om miljö och hållbarhet inför valet.

Den som vill komma och känna på lite av energin kan styra kosan till Östersund den 30 november. Då är alla medlemmar välkomna till ett av riksföreningens rådslag inför stämman 2014. Info på Naturkontakt!

Global miljövecka

Miljövänliga veckan är en av föreningens absolut ”mesta” aktiviteter. Och i år tog den dessutom steget ut i resten av världen. ”Global green action week” genomfördes i hela 25 länder.

Det började 1989. Sedan dess är det ”Miljövänliga veckan” i början av oktober med ett nytt tema varje år – denna höst var ungefär 150 kretsar i gång.

Konceptet har väckt nyfikenhet bland föreningens globala samarbetspartners. I år blev miljövänliga veckan för första gången global i dubbel bemärkelse. 39 organisationer i 25 länder har arrangerat ”Bondens marknad”, skolaktiviteter och samtal mellan konsumenter, producenter och beslutsfattare.

– Vi har skapat framgångssagor förut och det kommer vi att göra nu också, säger Tatiana Gezasimosa från organisationen Mama-86 i Ukraina.

Vill du också vara med? Det finns en lokal Handla-miljövänligt-grupp i en lokal Naturskyddsförening nära dig.

Påverka Naturskyddsföreningen!

I juni 2014 är det dags för Naturskyddsföreningens riksstämma. Alla medlemmar kan skriva motioner – kom bara ihåg att de måste vara inne på rikskansliet senast 31 januari klockan 24.00. Skriv kortfattat, tydligt och konkret vad du föreslår och förklara varför du föreslår det. Mejla till motioner2014@naturskyddsforeningen.se eller skicka med posten till: Naturskyddsföreningen, Motioner, Box 4625, 116 91 Stockholm.

Nu startas regionkanslier

Förra riksstämman beslutade utreda hur en del av föreningens resurser ska fördelas. Utredningen är nu klar efter en remissrunda under sommaren. Som ett resultat har riksstyrelsen beslutat att inrätta åtta regionkanslier från norr till söder. De ska stödja verksamheten i flera länsförbund, detta för att det regionala arbetet ska stärkas. Länsförbunden själva kommer fram till var regionkansliet ska lokaliseras. Nätverken berörs också. Beslutet blev att ansvaret för administration och organisering av nätverken flyttas från länsförbunden till rikskansliet. Mer info finns på vårt medlemsforum, www.naturkontakt.se.

TRE TYCKER OM: Giftfri förskola

Kemikalienätverket har gått på miljögiftsjakt på förskolor i hela landet. Hur var det att leta miljögifter?

1. Emeli Cronholm, Botkyrka:

– Tyvärr oroväckande svalt intresse från chefshåll. På de dagis som ville ställa upp var personalen väldigt intresserad. Inventeringen har bidragit till ett fullmäktigebeslut om att kemikaliesanera kommunens förskolor.

2. Frida Hök, Göteborg:

– Det är väldigt mycket plast på dagis! På ett var det pvc-golv överallt. Personalen har varit väldigt på och positiv till inventeringen. Det är viktigt att de inte ska bära ansvaret, utan kommunens verktyg och inköpsregler.

3. Lisa Sörlin, Lund:

– Personalen har verkligen tagit till sig och vill att miljön för barnen ska vara bra, och har ställt frågor efteråt. Jag pratade också med alla föräldrar på ett föräldramöte, och flera ville jag skulle komma hem till dem och kolla …

Skribent Linnea Falk