Falkökgat…

… NOTERAR ATT branschorganisationen Svensk Energi fått allt mer fantasifulla skribenter. I ett remissvar hävdar man att vattenkraftverken inte längre innebär något hot mot vattenmiljön. Falkögat väntar nu på nästa penndrag: Att kärnkraftverk kan drivas med russin? Eller att öringar och ål som tuggats sönder av turbinerna mirakulöst återuppstår på andra sidan kraftverket?

… FÖLJER MED förvåning regeringens hantering av klimatpolitiken. Miljö­ministern utlovade i början en rad ambitiösa klimatförslag. Höstens huvudnummer var presentationen av utredningen om en ”fossilfri fordonsflotta 2030”, en av näringsdepartementets största utredningar under mandatperioden. Nu ska den tydligen inte ens ut på remiss? Vi ser en förslagsfri regering!

… UPPSKATTAR ATT de stora livsmedelskedjorna numera lovar att följa EU:s gränsvärden för bekämpningsmedel i ananas. Att Lidl gått längre och kräver att resthalterna maximalt får vara en tredje­del av gränsvärdena får Falkögat att applådera.

… HAR VARIT på bio och sett att vargen i nya Bamsefilmen beskrivs som en som ställer upp för sina vänner, även om vreden kan väckas vid enstaka tillfällen. En del har svårt för rovdjur, men det finns många skäl att se på dem som hos Bamse. I en nyligen publicerad artikel i den ansedda tidskriften Science beskrivs en rad plusvärden. Vargen håller nere antalet hjortar och rådjur, växtligheten ökar avsevärt vilket i sin tur ger en del klimatnytta. I Sverige gynnas löv­skogen. En annan effekt är minskad utbredning av borrelia. Falkögat tror på både Bamse och Science.