Världen kommer närmare

REDAKTIONEN * Denna gång bjuder vi på en blandad kompott. Själv är jag lite extra uppfylld av Mats Hellmarks porträtt på journalisten och författaren Helena Thorfinn. Hon kom för snart två år sen ut med sin första roman: Innan floden tar oss. Den har blivit en formidabel bestseller.

Skribent Carl-Axel Fall

Romanen handlar om de märkliga och omskakande kulturkrockar som biståndsarbete i låglöneland innebär.  Att boken sålt som den gjort visar att allt fler brottas med frågan om hur man hanterar ojämlikhet. Vi behöver inte åka ut i världen för att se utmaningarna, men självklart blir de som störst när välbeställd västerlänning möter fattig flicka i storstadsgetto, som i Helena Thorfinns historia.

Det finns planer på att den ska bli en teveserie – det borde den bli.

Naturskyddsföreningen arbetar med miljöbistånd ute i världen. Artikeln om miljögifter i Indien är till stor del en beskrivning av vardagslivet för en kvinna som är aktiv i den indiska miljörörelsen. När människor från Väst och Syd möts blir det först och främst ett möte mellan kulturer. Därför handlar texten mycket om det som ter sig annorlunda för oss.

I Indienartikeln kan vi också känna igen oss. Ett barnrum där är lika fullt med plaster som här hemma.  Många plaster innehåller kemikalier som kan medföra risker, särskilt för små barn. Frågan är komplex och det är ingalunda så att alla plaster är hälsobomber, men det finns många skäl att vara försiktig.

MER JORDNÄRA är artikeln om den lilla byn Börtnan i Jämtland. Här berättar byborna om överlevnadsmöjligheterna. Byn ligger vid sidan om men det är till turismen som hoppet står. Den energiska kreativitet vi mötte där lovar gott.

Byn hänger på många sätt samman med staden. Och Sverige är en del av världen. Hoppas tidningen kan ge dig en känsla för sammanhangen.

Skribent Carl-Axel Fall