Ett enkelt äventyr

RÄTT RUSTAD * Med vårvärmen vaknar lusten att sova direkt under stjärnorna – gärna i en hängmatta spänd mellan två träd: ute i skogen, vid en sjökant eller hemma i trädgården.

Artikel 2014-2 Mats Ottosson

Det finns knappast något bättre sätt att göra vardagen till ett äventyr än att sova i det fria. Man beblandar sig med omgivningen på ett sätt man inte kommer i närheten av innanför sovrummets fyra väggar. Det är stjärnorna och månen; det är ljuden och dofterna; den direkta beröringen med nattluften.

Det ryggmärgsmässiga valet för friluftssovare brukar vara tält. Där ligger man säker för väder och vind och slipper mygg. Men man är fortfarande en smula inne. Ett vindskydd är lite mindre instängt och man har ändå tak över huvudet, vilket kan vara tryggt om man oroar sig för regn.

Men om väderleksprognosen är gynnsam finns det all anledning att ta steget fullt ut och verkligen sova under bar himmel. Varför inte i hängmatta? Då slipper man finkamma terrängen för att hitta en någorlunda slät plätt att ställa sitt tält eller lägga sitt liggunderlag på.

1. OM MAN SOVER HEMMA i trädgården spelar inte hängmattans vikt någon roll, men om man ska vandra till övernattningsplatsen bör mattan vara gjord av ett lätt material som fallskärmssiden eller förstärkt nylon. Det finns moderna lättviktshängmattor för friluftsbruk att köpa, med eller utan tillbehör som myggnät och regnskydd. Man kan förstås även sy sin egen hängmatta, instruktioner finns på Youtube.

2. LÄNGDEN PÅ UPPHÄNGNINGSREMMARNA måste kunna varieras eftersom man inte på förhand vet hur långt det är mellan träden. Helst ska man undvika att använda knutar som är svåra att knyta upp när man belastat dem med sin kroppstyngd under en hel natt.

Ett par långa spännband med tillräcklig styrka är den enklaste lösningen, de har också fördelen att de är mer skonsamma mot trädets bark än vad rep är. En mer avancerad lösning som är populär bland hängmatteentusiaster syns i spalten till höger.

3. DET ÄR KALLARE ATT SOVA I DET FRIA än i tält. Du behöver alltså en något varmare sovsäck än du är van vid. Eller kanske ett ullunderställ. Eller så gör du din vanliga sovsäck lite varmare genom att skaffa en innerpåse till den, en sådan som kallas liner i friluftsbutiken.

Att man sover i hängmatta betyder inte att man klarar sig utan liggunderlag. Det blir överraskande kallt underifrån eftersom kroppstyngden – precis som när man ligger på marken – pressar ihop sovsäcken så att den isolerande luften trycks ut. Ett renskinn är ett mjukt och skönt – och varmt – alternativ till syntetiska liggunderlag.

4. ÄVEN OM DE NORDISKA VÅR- OCH försommarnätterna är ljusa kan man behöva en lampa, om man till exempel måste upp och kissa mitt i natten. Bekvämast är en liten pannlampa, som också funkar bra vid läsning av kvällslektyr eftersom man har händerna fria att hålla boken med.

5. NÄR MYGGSÄSONGEN KOMMER IGÅNG har man stor nytta av ett myggnät av moskitnätstyp, ett sådant som säljs av friluftsbutiker och liknande för skydd mot malariamyggor i sydliga länder. Spänn en extralina mellan trädstammarna, fäst myggnätet i denna och låt det hänga ner som en vid kjol runt hängmattan.

Häng upp den som proffsen

Du behöver: En hängmatta med en fast repögla i varje ända. Två starka remmar av spännbandstyp, men med en sydd eller knuten ögla i ena änden istället för ett metallspänne. Två korta runda pinnar eller rörstumpar (tälj pinnar i stunden eller ta med dig två lätta men starka rörbitar hemifrån).

A: FÄST REMMAR RUNT TVÅ lämpligt placerade trädstammar.

B-E: GÖR EN SÅ KALLAD märlspiksknop på varje spännband. Finessen med denna knop är att den är så lätt att lossa – när man drar ut pinnen/röret är knuten puts väck.

F: TRÄ HÄNGMATTANS upphängningsöglor över respektive pinne/rörstump. Om häng-mattan hamnar för högt eller lågt: lossa på någon av knutarna och flytta den tills du blir nöjd.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson