EU driver på – Sverige sackar efter

LEDARE * EU kan skapa en fossil- och Putinoberoende klimatpolitik.

I december 2015 skall världens länder samlas i Paris för att besluta om ett nytt klimatavtal. Klockan är redan fem i tolv och det behövs ambitiösa utsläppsminskningar om ökningen av klotets medeltemperatur skall kunna hållas väl under två grader. EU har en avgörande roll om klimatmötet skall bli en framgång eller ej.

Så var det även när Kyotoavtalet skulle godkännas. USA vägrade skriva på men Kjell Larsson som var miljöminister under Sveriges ordförandeskap i EU 2001 drev framgångsrikt på för att bland annat Japan och Ryssland skulle godkänna det första klimatavtalet. Utan EU hade avtalet inte godkänts 2005.

Situationen nu är snarlik, men allvarligare. Världens samlade utsläpp har inte börjat minska och EU visar inte samma handlingskraft. Likväl finns det ingen genväg. EU måste lägga fram ambitiösa klimatmål om det skall bli en stigande budgivning inför Paris. Men Europas stats- och regeringschefer verkar förlamade och viljelösa. Vår egen statsminister är helt tyst.

FN måste ha EUs beslut om egna utsläppsminskningar klart innan årsskiftet för att inte kortsluta förhandlingarna. En beslutsför ny EU-kommission dröjer till slutet av november, men samtidigt är ett byte av ledning också en gyllene chans. Och om Europas folk samlar sig nu i maj kan EU få ett riktigt ansvarstagande parlament som visar var skåpet skall stå. Om vi alla går man ur huse och röstar på partier och företrädare som gör skillnad i Bryssel har vi en unik chans att påverka även FNs klimatförhandlingar nästa år. Då kan EU få mandat för att skapa en fossil- och Putinoberoende klimatpolitik som också innebär en ökad sysselsättning.

EU har alltmer utvecklats till ett livsviktigt miljöprojekt. Även om innehållet kunde vara mycket radikalare så är det ändå oftast Bryssel som driver medlemsländerna framför sig. Sverige är inget undantag. Vi var många som trodde att Sverige skulle kunna bli en blåslampa när vi gick med i EU 1995 men med tiden har det alltmer blivit tvärtom. Visst har vi haft en betydande inverkan på att försurningen har minskat i hela EU. Kemikaliepolitiken och fiskepolitiken har också skärpts tack vare svenskt arbete, men det är skamligt att nu konstatera att vårt land bryter mot ett antal olika miljöregler i EU.

Sverige riskerar att tvingas betala miljontals kronor i böter varje månad för att vi har hälsofarlig luft i flera svenska städer. Energieffektivisering är en annan gren där Sverige och andra länder får underkänt. EU har infört ett nytt direktiv för energieffektivisering för att tvinga länder att sänka energianvändningen med 20 procent till 2020. Sverige svarar med att planera för en ökning i stället!

Regeringens totala nonchalans när det gäller att skydda utrotningshotade arter är ett annat besvärande exempel. Sveriges förtroende i internationella förhandlingar undergrävs vilket gör att våra påtryckningar för att skydda indiska tigrar och elefanter klingar falskt. Om inte en rik välfärdsstat som Sverige kan skydda vargen hur lätt är det inte då för Indien att sälja ut skyddet av tigern?

Det går inte att vara trovärdig om man inte själv i handling gör vad man vill att andra skall göra. Det gäller både barnuppfostran och miljöpolitik. EU har chansen att bli den region i världen som vänder dagens ekonomiska, sociala och miljömässiga kris till att bli en föregångsregion istället. Och vi har fått rättigheten att lägga vår röstsedel i EU-valet på framtidsfolket!

Den här artikeln kommer ur Sveriges Naturs artikelarkiv för artiklar som publicerats i den tryckta utgåvan av Sveriges Natur mellan 1998 och 2017.

Artikeln publicerades i