EU prioriterar miljöfrågorna

Det finns en ny förståelse inom EU för miljöfrågorna. Kemikalier, klimat och jordbruk är ämnen på dagordningen under nästa mandatperiod i EU-parlamentet.

Skribent Carl-Axel Fall

Bättre luftkvalitet är den miljöfråga som ligger överst på dagordningen inom EU. Där driver EU på bra. Högt upp ligger också genomförandet av den nya klimatpolitiken. I slutet av nästa mandatperiod kommer kemikalierna upp igen och kanske kan jordbrukspolitiken ses över, berättar Mikael Karlsson, ordförande för Naturskyddsföreningen.

– Det finns agendor för flera frågor. Men den viktigaste förändringen som pågår är ändå en ny förståelse för att miljöpolitiken inte längre ses som ett hot mot ekonomin. EU-kommissionen säger ofta att miljöpolitik är förenlig med jobb och ekonomi på ett sätt som inte märks i svensk debatt.

Den senaste femårsperioden har dock präglats av lågkonjunkturen. Arbetslöshet och fattigdom har tvingat fram ett annat fokus än miljöpolitik. Ändå uppmuntrar EU-kommissionen skatteväxling och säger att åtgärder på klimatområdet ger ekonomin en återhämtning.

– Det finns en ny förståelse. EU hanterar miljön bättre i dag än i tidigare lågkonjunkturer.

I det nya sjunde miljöhandlingsprogrammet finns mycket bra, även om den nya medvetenheten inte alltid fått genomslag i de konkreta förslagen. Det är framför allt den nya fiskepolitiken som är en framgång.

Mikael Karlsson ser att miljöpolitiken har en naturlig plats i EU och det är oerhört viktigt att den stärks.

– Därför är det så viktigt att verkligen rösta, säger han.

Hur ska man då rösta?

– Det har Naturskyddsföreningen ingen åsikt om. Vi är partipolitiskt obundna. Miljöfrågan är bara en fråga av många, men en viktig. Vi utvärderar politikerna främst utifrån vad de själva sa fem år tidigare i miljöpolitiken. Vi granskar deras handlande i frågor som klimat och biologisk mångfald och ställer dem inför nya frågor. En viktig poäng är att visa att det finns bättre eller sämre alternativ inom alla partier.

Mikael Karlsson har själv har varit mycket i Bryssel och är också ordförande för European Environment Bureau. Han påpekar att det politiska arbetet i EU-parlamentet är mer dynamiskt än i riksdagen. En enskild engagerad politiker kan åstadkomma mycket på egen hand.

Finns det då någon koppling mellan EU-valet och vårt eget riksdagsval i höst?

– Riksdagsvalet ger en mobilisering som spiller över på EU-arenan. Och då miljöpolitiken har en så framskjuten plats inom EU bör den lyfta miljöfrågorna hos oss. Det vore konstigt om kandidaterna till EU-parlamentet driver miljöfrågorna hårt för att de sedan skulle glömmas till hösten.

Den här artikeln kommer ur Sveriges Naturs artikelarkiv för artiklar som publicerats i den tryckta utgåvan av Sveriges Natur mellan 1998 och 2017.

Skribent Carl-Axel Fall
Artikeln publicerades i