Guide till naturen

KULTUR * Fascination är vägen till naturen. Martin ”Mitt i naturen” Emtenäs och Mikael Gustafsson har siktat just mot fascinationen när de arbetat med nyutgivna boken Upplev Sveriges natur.

Skribent Car-Axel Fall

Martin Emtenäs tog en paus från tevearbetet och ägnade sig istället åt att resa och skriva texter för boken Upplev Sveriges Natur. Han och fotografen Mikael Gustafsson har tillsammans valt ut 96 gobitar svensk natur.

Både Martin och Mikael går med på att beskrivas som naturnördar. Men när de gör bok och vill nå andra vill de tona ned nörderiet. Men lite skadar inte. Martin har i sina teveprogram lyckats få med sig de mest skilda tittargrupper på sina naturäventyr, om de så handlat om en oansenlig hasselmus eller en grönfläckig padda. Samma ambition gäller här.

– Naturupplevelser ger ju en härlig känsla av frid och äventyr på en gång. Men många människor i dag känner ett motstånd mot att bege sig ut. Kan vi få folk att släppa känslan av natur som något läskigt och istället väcka fascinationen har vi kommit långt, säger Martin.

Läskig har naturen aldrig varit, vare sig för Martin eller Mikael. De blev båda tidigt gripna. Martins pappa var biologilärare och familjen var ofta ute i de sörmländska skogarna runt Oxelösund. Farmor och farfar hade sommarhus i södra Östergötland och mormor och morfar sommarhus en bit utanför Sundsvall. De miljöerna sitter kvar i honom.

Mikael gick med flora och fågelbok redan som sexåring i markerna runt Skene i Västergötland, blev kämpande fältbiolog och gick senare orienteringsgymnasium i Olofström i Blekinge. Många somrar tillbringades i familjens sommarhus strax utanför Varberg. Med tiden blev han biologilärare och naturfotograf och aktiv i Naturskyddsföreningen i Göinge.

De tror att ett visst mått av naturintresse finns hos alla, men noterar att det hos tonåringar nog var större för 20 år sedan. Mikael Gustafsson pekar dock ut fotografering som en särskilt bra katalysator för naturintresse.

– I dag ger ju de nya kamerorna fantastiska möjligheter för var och en, inte minst makrofotografering kan öppna spännande världar och bildskapande är samtidigt socialt.

Martin är och har alltid varit särskilt intresserad av grodor och reptiler. Men tonåren ägnades också åt rockmusik i flera olika band.

– Det gav nog fler sociala poäng än att studera grodor.

Urvalet i boken är gjort så att hela Sverige täcks in, likaså har de strävat efter ett representativt urval av naturtyper.

De är en smula ovilliga att plocka fram favoriter eftersom de har ambitionen att ge alla områden samma chans, men Martin kan inte låta bli att nämna Karlsöarna, Stenshuvud i Skåne och Skuleskogen som extra kära. Mikael nämner fjället Städjan och Getterön utanför Varberg.

Utgångspunkten har varit att välja områden som är lättillgängliga. Men också några större vildmarker finns med, inte minst flaggskeppet bland nationalparker, Sarek, med Naturskyddsföreningens stuga i Aktse.

Många av de presenterade områdena har skyddats som en följd av Naturskyddsföreningens insatser. Detta lyfts fram. Boken har ett förord av Naturskyddsföreningens ordförande Mikael Karlsson. För varje såld bok går dessutom en tia till föreningens projekt för att rädda den vitryggiga hackspetten.

De hoppas nu att naturvården mer inriktar sig mot att skydda större sammanhängande områden. Det ger mest biologisk rikedom.

– Sen är det lite märkligt att så många svenskar upprörs över avverkningar i tropiska skogar, men inte ser vår skogsskövling här hemma, säger Martin och Mikael nickar.

Skribent Car-Axel Fall