Rätt val på förskolan

GRÖN GUIDE * konsumentfrågor: Vilka frukter och grönsaker ska vi välja till förskolan? Och varför har Sveriges Natur annonser för miljöskadliga produkter? Det är några av frågorna vi svarar på i detta nummer.

Skribent Anders Friström

Köpa nya vitvaroreller laga gamla?

Ett starkt argument från vitvaruförsäljare är att det är bra för ekonomin och miljön att byta ut gamla vitvaror då de drar så mycket mer ström. Är detta en myt eller ligger det någon sanning i det? Vi har en tvättmaskin som är tillverkad 1975 och alla fel har gått att laga med hjälp av några få reservdelar?

Marie Johansson, Hallsberg

SVAR: Att byta till moderna vitvaror är allra viktigast när det gäller kylar, frysar, spisar och torktumlare, de hushållsapparater som drar mest energi. Moderna tvättmaskiner är energisnålare än gamla, framförallt centrifugerar de bättre, vilket spar mycket energi i nästa led, vid torkningen av tvätten. En torktumlare drar upp till fem gånger mer energi än en tvättmaskin. Hängtorkning utomhus eller inomhus är det bästa miljövalet.

Vad bör barnen inte äta

Jag arbetar på en förskola. Vi vill göra så gott vi kan för att minska alla kemikalier runt barnen. Vilka frukter och grönsaker bör vi i första hand köpa ekologiskt och vad bör vi helt avstå från om det inte finns ekologiskt att tillgå?

Annika Johannesson, Borås

SVAR: Exempelvis bladgrönsaker, tomater och paprika riskerar i högre utsträckning än rotgrönsaker att innehålla bekämpningsmedelsrester. När det gäller frukt är bananer och vindruvor det som besprutas mest. Dessa båda bör man välja bort helt om det inte finns ekologiskt.

Annonser till varje pris

Måste som gammal medlem få fråga hur ni kan ha med annonser för dunjackor eller skor och kläder med Gore Tex i er medlemstidning, känns inte bra?

Gunilla Karlsson

SVAR: Sveriges Natur har annonser för att vi ska ha råd att ge ut tidningen. Vi har en annonspolicy som säger att vi inte godtar annonser som är uppenbart miljöstörande eller strider mot föreningens ståndpunkt i centrala frågor.  Vi har skrivit kritiskt om Gore-Tex samtidigt som deras produkter synts på annonsplats.  Vår kritik ledde till en reaktion

från företaget. I samtal med det framkom bland annat att Sveriges Natur hade varit för generell i kritiken. En del av våra påståenden fick vi be om ursäkt för, se Sveriges Natur nr 3-2013. Våra annonsörer ska inte gå fria från granskning, men det kan ibland vara så att vi lever med felaktiga bilder av produkters miljöpåverkan. Vi försöker i tveksamma fall att gå i dialog med annonsören och ser det som ett rimligt sätt att hantera vår trovärdighet.

Carl-Axel Fall, Chefredaktör.

Är smältlim farligt?

Hej! Hur harmlösa är egentligen limmet i limpistoler? Förskolorna där mina barn går använder limpistoler hela tiden, även med de minsta barnen. Ibland luktar det som en kemifabrik när jag kommer in där. ”Det är bara limpistolerna” säger fröknarna glatt. Är det verkligen bra att låta barnen andas in upphettat lim?

Frida

SVAR: Vi har tittat på säkerhetsfaktablad för några vanliga typer av smältlim till limpistoler. Hittar inga uppgifter där om miljö- eller hälsorisker. Den vanligaste beståndsdelen är polyetenvinylacetat, som inte klassas som miljö- eller hälsofarligt. Men det finns många olika slags smältlim och många olika tillsatser. Det är därför svårt att vara helt säker.  Riskbedömningarna i faktabladen omfattar heller inte hormonpåverkan. Därför kan det ändå vara klokt att avstå från att utsätta små barn för ångorna från det varma limmet. Barnen riskerar ju också att bränna sig på limpistolerna.

Skribent Anders Friström