Full fart framåt

Fältbiologerna är Naturskyddsföreningens fristående ungdomsorganisation som nu hörs och syns mer än på länge – och växer så det knakar.

Artikel 2014-3 Linnea Falk

Självförtroendet är på topp. Det märktes redan när Fältbiologerna höll tal på Naturskyddsföreningens förra riksstämma, i Falkenberg 2012.

En månad senare var Fältbiologerna på plats i Almedalen. Då kom beskedet att Nordkalk fått klartecken från Mark- och miljööverdomstolen att gå vidare med kalkbrottet i Bunge.

– Risken var att de skulle börja avverka i Ojnareskogen redan på måndagen. Det var dags att åka hem och vi deppade. Till slut sa vi: ”Vi åker dit och gör något!”. Vi hade inte ens sovsäckar. På några dagar samlades 30 personer. Lägret fortsatte växa. De sista packade ihop först i oktober när Högsta domstolen sagt att de skulle ta upp ärendet, säger Sara Vikström Olsson som är ny ordförande i Fältbiologerna.

Fältbiologernas initiativ lyfte gruvboomen på den miljöpolitiska agendan. Lokala grupper fick kontakt med varandra och började samarbeta.

I BÖRJAN AV januari 2014 valdes Sara till ordförande efter två år som vice.

När hon klev in i Fältbiologerna 2010 hade föreningen en lång tid med dalande aktivitet bakom sig. Strul med postgirot ledde till medlems­tapp. Många i Naturskyddsföreningen minns säkert att det gick ut ett nödrop om hjälp med värvning av unga.

Svackan blev en nytändning. Nu har Fältbiologerna över 3000 medlemmar mellan 6 och 25 år. Det finns 30 klubbar och ett stort intresse för att starta nya.

DET FINNS tydliga strategier bakom flytet. Föreningen har vågat diskutera och förändra. Och, kanske viktigast, strunta i att jämföra med hur det var förr.

Sara understryker att det är många engagerade som tillsammans format det som händer nu.

– Fältbiologerna kommer alltid att förändras och ta olika form beroende på vilka som är aktiva.

Sociala medier har öppnat även för små föreningar att ta plats om de är strategiska. Inte minst förra ordföranden Salomon Abresparr lade mycket tid på att stötta aktiva och aktiviteter på sociala medier. Nu publiceras bilder från alla aktiviteter: marknadsföring som bjuder in.

– Vi kom till insikten att om det ska det finnas några klubbar, så måste vi satsa på dem, säger Sara och nämner utbildningar och direkt support till klubbarna.

FÖR ATT GÖRA medlemsvärvningen smidig har Fältbiologerna satsat på sms-medlemskap, och gratis ”prova-på” första året.

För det externa arbetet strävar de efter att oftare vara representerade på konferenser och nätverka inom miljörörelsen.

– Vi vill att journalister ska ringa oss. Nu satsar vi på att möta politiker, och att tajta upp relationen med Naturskyddsföreningen.

Hennes önskerelation är att ”mamma SNF” sätter värde på Fältbiologerna, bistår med kunskap och slussar unga vidare till den fristående ungdomsorganisationen.

– Vi kunde ta hjälp av varandra mycket mer, säger Sara.

Kom i kontakt

FÖR DRYGT TVÅ ÅR sedan flyttade Naturskyddsföreningens medlemsforum ut på webben. Skriv in www.naturkontakt.se i webbläsaren så kommer du dit. Före första besöket behöver du registrera ett konto.

Den mest besökta delen är diskussionsforumet. I skrivande stund utbyts tankar om hållbart liv på landet, GMO, velomobiler, inventeringsresor, klimat och energi, med mera. Naturkontakt är ett enkelt sätt att möta andra medlemmar oavsett avstånd, och bidra till idéutbytet i landets största miljöorganisation. Men sidan fungerar också som ett allmänt forum om natur och miljö.

FÖRENINGENS olika verksamheter har egna avdelningar. Allt material som föreningen publicerat finns tematiskt samlat. På den egna sidan kan du uppdatera dina uppgifter i medlemsregistret, liksom be om att få ta emot Sveriges Natur i digital form i stället för som papperstidning.

Skillnaden mot den externa webbplatsen är en större bredd och att besökarna är deltagare som är med och skapar innehållet. Alla användare kan publicera artiklar på Naturkontakt.

Ännu en seger

Kring millennieskiftet kampanjade hela Naturskyddsföreningen för skogen under parollen Rädda skogens liv. Hundratals kampanjskogar som skulle räddas plockades fram av kretsarna. Nu har en av skogarna, Lundsbo bokskog i Värnamo, blivit kommunalt naturreservat.

– Reservatet blir nu större än vad vi en gång krävde. Och hör och häpna – jag ska invigningstala tillsammans med kommunalrådet som jag tidigare kritiserat skarpt och fått utstå skarp kritik från, säger Per Petersson.

Kommunalrådet Hans-Göran Johansson (c) är Annie Lööfs pappa.

Att engagera sig

Hur är det att vara engagerad i Naturskyddsföreningen? Ett antal aktiva medlemmar från hela landet har ställt sig framför mobilkameran och delat med sig av tips och erfarenheter.

Nästan allt arbete i Naturskyddsföreningen utförs ideellt – tusentals människor som bryr sig och kommer in i föreningen för att skapa verksamhet och arbeta med natur, miljö och hälsa i fokus. Tillsammans blir det en folkrörelse.

Är du redan, eller på väg, att bli en av dem? Kolla in filmerna och bli inspirerad. Du hittar dem på www.naturkontakt.se eller på Naturskyddsföreningens kanal på Youtube.

TRE TYCKER OM:Valdebatten

Jobben, skolan och skatterna. Kommer miljön in i debatten inför valet?

1. Alexander Rodriguez, Nacka:

– Jag ser mig som konservativ och höger. Därför är jag väldigt besviken över alliansens miljöpolitik. Vad är tanken? Den viktigaste frågan är att kraftigt minska Sveriges användning av fossil energi. Det behövs rejält höjda skatter på all slags miljöskadlig konsumtion.

2. Kasplina Berggren, Ingelstad:

– I förhållande till det som sker är det tok-lite utrymme för miljö. Det är lättare att fånga väljare på vård, skola och omsorg. Men obegripligt att frågan om grunden för vår existens är borta. Isabella Lövin är ett föredöme. Hon tar bort glappet mellan politiken och folket.

3. Diana Fernlund, Oviken:

– Kärnkraften och gruvorna är de viktigaste miljöfrågorna. Sex timmars arbetsdag och samhällslön till föräldrar med småbarn är det bara Feministiskt initiativ som driver. Miljöfrågan skulle må väl om vi inte jobbade så mycket. Och det farligaste för miljön är kärnkraften.

Framtidsvecka väckte Norrbotten

Klimatet, miljön och många andra framtidsfrågor är i luften. Det sjuder och bubblar. Detta engagemang har på olika håll lett till Framtidsveckor som inriktar sig mot hållbar utveckling.

De livligaste samtalen äger rum i vardagen, mindre ofta på de stora scenerna. Men diskussionerna tog rejäl fart när Norrbotten höll Framtidsvecka 17-25 maj. Närmare 500 arrangemang ägde rum i länets alla 14 kommuner. Föreläsningar, debatter, workshops, högmässor om hållbarhet, teaterföreställningar och mycket mer ordnades.

Allra livligast var det kanske i Boden. Sedan många år har folkfestfixaren Gösta Eriksson fått stan i feststämning under stora skördefester. Nu har han också dragits med av hållbarhetsdiskussionerna och blivit en drivande kraft bakom Framtidsveckan i norr.

Naturskyddsföreningen har haft en stor roll på många platser, men mängder av organisationer medverkade.

URPO TASKINEN, Naturskyddsföreningens koordinator i Norrbotten, har aldrig sett maken till aktivitet.

– Jag ser en stor potential för Naturskyddsföreningen i denna Framtidsvecka. Hoppas att fler orter kommer att haka på.

Framtidsveckor ordnas senare också bland annat i Värmdö, Alingsås, Kristianstad, Göteborg och i Norra Bohuslän.

CAF

Skandinaviens största gammelskog hotad – igen

Många minns säkert den utdragna rysaren kring millennieskiftet när statligt ägda skogen Jelka-Rimakåbbå skulle räddas undan avverkningar. Jelka och Rimakåbbå är fyra kvadratmil fjällnära gammelskog och myr. Området ligger nordväst om Jokkmokk, mot Porjus till.

Den lokala naturskyddsföreningen i Jokkmokk fick med sig allt från Fältbiologer till lettisk miljörörelse i opinionsbildning och insamling av pengar för att ge skogen ett varaktigt skydd. Ett år struntade porjus-jägarna i älgjakten och letade ringlav i stället.

Räddningen kom till slut från EU:s art- och habitatdirektiv. 2007 gavs Natura 2000-status, och nu jobbar länsstyrelsen på att dessutom skapa ett naturreservat. Förutom de mycket höga naturvärdena är området av riksintresse för rennäringen.

MEN DET HANN inte ens gå tio år. Nu har rysaren börjat om.

Bergsstaten har gett Beowulf mining tillstånd att prospektera efter järn. Samma företag ligger bakom den kritiserade prospekteringen vid Kallak, även den i Jokkmokk.

Naturskyddsföreningen i Jokkmokk anser att prospekteringsplatsen är sämsta tänkbara. Extra illa är att den skär av området på mitten – trots att skogen skyddades just för att den är så stor och sammanhängande.

Just nu kan de dock bara se på. Miljöorganisationer har inte talerätt i frågor som rör mineralprospektering.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson