Rätt färg i håret

KONSUMENTFRÅGOR: Är det farligt för miljön att färga håret och är gamla plastleksaker mindre farliga än nya? Finns det miljöbra pensionsfonder? Det är några av frågorna vi svarar på i detta nummer.

Skribent Anders Friström

Ny eller gammal plast farligast?

Jag undrar om ny eller gammal plast är farligast, i exempelvis leksaker till barn? Är det ”bättre” att köpa nya CE-märkta plastleksaker än att använda gamla (som kanske har släppt en stor del av kemikalierna under årens  lopp)?

Jenny Hultkrantz

SVAR: Nya leksaker är absolut att föredra. Framförallt de större och etablerade företagen har skärpt sig över tid. CE-märkning är ett absolut minimum eftersom det är krav på sådan märkning. Se bara upp för piratkopior. Fortfarande hittas överträdelser rörande främst ftalater i mjukgjord plast, så ska man välja nyinköpta plastleksaker så är hårdplast mindre dåligt. En hel del farliga kemikalier, exempelvis ftalater, försvinner inte från produkten förrän den spruckit och gått sönder – då är mjukgörarna slut.

Ulrika Dahl, chef för kemikalieavdelningen, Naturskyddsföreningens kansli.

Miljöbättre pensionsfonder

Jag mår dåligt när det orangea kuvertet kommer i lådan. Inte bara för att framtidens kassa blir tunn. Jag känner mig maktlös inför hur mina pengar investeras i gruvor, vapenindustri och annan miljövidrig verksamhet. De etiska fonderna som kan väljas är bara etiska i sitt eget tycke. Om man inte ser till avkastning, finns det några fonder som är lite mänskligare och miljömässigt bättre än andra?

Katharina Bjerke, Visby

SVAR: Nej, tyvärr inte. Pensionsmyndigheten märker ut ett sjuttiotal fonder på sin hemsida som tar någon form av hänsyn till miljö eller etik i sina placeringar. Reglerna för vilka hänsyn som tas och var ribban ska ligga är dock upp till fondbolagen att bestämma. Naturskyddsföreningen är kritisk till att fonder utmålar sig som gröna eller vita. Ambitionerna är som regel för låga. Vi ser heller inte att fonderna har någon påverkan på strategierna hos de företag de har aktier i.

PPM-fonderna är ju bara en liten del av ditt totala pensionsparande. Viktigare är kanske var du gör av ditt övriga sparande. Här är några tips:

▶ Köp aktier/obligationer direkt om du har kunskap och möjlighet. Du slipper höga avgifter och väljer själv vilka bolag du vill investera i.

▶ Om du äger din bostad, betala av på den och spara på det sättet eller gör egna miljöinvesteringar i solceller och vindkraft.

▶ Spara pengar i exempelvis Ekobanken eller JAK. De har hård granskning av sin utlåning.

Caroline Hopkins, produktansvarig Bra Miljöval försäkringar.

Miljöfarlig hårfärg

Det är väldigt vanligt att framför allt kvinnor färgar håret. Kan det verkligen vara bra för miljön? Jag förstår att det är mycket olika beroende på vilket medel som används, jag anar att Henna är mindre farligt än blekmedel. Men hur är det egentligen?

Elsa Magnuson, Stockholm

SVAR: Miljökraven på kosmetika, dit hårfärg räknas, är dessvärre mycket låga. Exempel på miljöfarliga ämnen som ofta förekommer i hårfärg är toluen-2,5-

diamin, parafenylendiamin och resorcinol. Förutom att vara skadliga för miljön är dessa kemikalier också hälsofarliga. De två förstnämnda är kraftigt allergiframkallande, medan resorcinol är upptaget på ChemSec:s lista över hormonstörande ämnen. Henna är inte heller oproblematiskt, eftersom

det innehåller lawson, ett ämne som visat sig vara skadligt för arvsmassan. Den danska Miljöstyrelsen avråder helt gravida och ammande kvinnor från att färga håret. Naturskyddsföreningen delar den rekommendationen.

David Gunnarsson, produktansvarig, Bra Miljöval kemiska produkter.

Skribent Anders Friström