Grön gräsklippning

GRÖN GUIDE * Konsumentfrågor: Är ekolax bättre? Hur klippa gräsmattan miljövänligt och hur sanerar jag asbest i ett sommartorp. Det är några frågor som besvaras i detta nummer.

Skribent Anders Friström

Asbest i torp

Jag har köpt ett litet torp i Stockholms skärgård. I huset ligger det golvplattor som enligt uppgift skulle vara av linoleum och limmade med asbestlim. Är det skadligt att ha kvar plattorna på golvet? Kan man lägga på ett nytt golv ovanpå eller är det bäst att låta en saneringsfirma riva ut eländet?

Anna Nyberg

SVAR: Om det är asbest i golvlimmet är det nog bäst att låta en saneringsfirma bedöma om man behöver ta bort all asbest i huset. Det kan bli dyrt, eftersom saneringen kräver specialutrustning och skyddskläder typ ”rymddräkt”. Asbetsfibrer kan orsaka fibros, en variant av stendammslunga där lungcellerna punkteras en efter en. I teorin kan det räcka med en enda fiber, därav den stora försiktigheten (i praktiken krävs sannolikt hög exponering under lång tid). Så länge man inte rör asbesten dammar den inte, därför kan det vara en lösning att lägga ett annat golv ovanpå, även om du då sopar problemet bokstavligen under mattan. /AF

Plastutsläpp

I tidningen läste jag: ”Varje gång ett klädesplagg av fleece tvättas lossnar små, små plastpartiklar, som följer med sköljvattnet och inte kan fångas upp av reningsverken. Partiklarna tas upp av djurplankton, som för dem vidare i närings-kedjan…” Hur är det med textil av andra syntetmaterial? Jag använder dagligen i mitt jobb mikrofiberdukar och tvättar dem då och då. Avger de också plastpartiklar vid tvätt?

Marijana Corkovic

SVAR: Syntetmaterial kan vara gjort av ”oändligt” långa fibrer, så kallade filament, men kan också kapas till stapelfibrer (bara några få centimeter). Om kläderna eller mikrofiberdukarna är gjorda av filament släpper de inget ludd. Man får kolla med tillverkaren vilken typ av fiber som har använts. Microfibertrasor är annars bra ur miljösynpunkt när man skall städa, eftersom man inte behöver använda så mycket rengöringsmedel.

Weronika Rehnby, produkt­ansvarig, Bra Miljöval Textil.

Läs mer om mikroplaster i haven: bit.ly/mikroplast

Är odlad ekolax rätt?

Vill gärna äta lax, men inte odlad norsk. Jag hittade ekologisk odlad lax! Låter fel i mina öron då jag tror att odlad fisk inte är ett bra alternativ. Varför ska jag välja den odlade ekologiska laxen?

Monique Karlsson

SVAR: Nästan all lax som säljs i handeln dag är odlad. Den stora skillnaden mellan KRAV-märkt lax och vanlig odlad lax är fodret. KRAV-märkt lax matas med foder baserat på fiskrens och kasserad fisk. Det massiva foderfisket utanför Sydamerikas kust som används i vanligt laxfoder leder till problem både för andra djur i ekosystemet som är beroende av foderfisken, och för människor som är beroende av fungerande ekosystem för att försörja sig. Andra viktiga skillnader är var odlingarna får vara placerade, fisktäthet och kemikalie­användning.

Ellen Bruno, sakkunnig i marina frågor, Naturskyddsföreningen.

Miljövänligare gräsklippning

Jag bor i ett bostadsrättsområde där vi turas om att klippa gräset. Det är flera gräsmattor på olika ställen och tillsammans tar det cirka 2-3 timmar att klippa alltihop med motorgräsklippare. Jag undrar vad det finns för miljövänligare alternativ till denna miljöbov!

Lina Zachrisson, Landvetter

SVAR: Eftersom det säkert är långt till närmaste eluttag så är en sladdlös elgräsklippare att rekommendera. Det finns modeller med utbytbart batteri, vilket kan vara bra att ha, de flesta modeller klarar bara uppemot en timmes drift utan laddning. Robotgräsklippare är ett annat alternativ, men då måste ni nog ha flera stycken, vilket blir ett dyrt alternativ./AF

Skicka dina konsument- och miljöfrågor till: anders.fristrom@naturskyddsforeningen.seFrågorna i detta nummer har besvarat av Ellen Bruno, Weronika Rehnby och Anders Friström (AF).

Skribent Anders Friström