Grönare jobbpolitik i riksdagen

LEDARE * Den som bildar regering efter valet den 14 september heter antingen Stefan Löfven eller Fred-rik Reinfeldt. Båda företräder partier som fokuserar på jobb och sysselsättning. Det gör de rätt i, jobbfrågan är central. Men väljarna vill inte bara ha jobb, utan jobb som också löser miljöproblemen.

Artikel 2014-4

När statsvetarna vid SOM-institutet i Göteborg frågar väljarna vad som oroar dem mest inför framtiden så toppas listan av miljö- och klimatfrågorna. Att partier med miljöprofil gick framåt i EU-valet var därför inte direkt överraskande. Vi i Naturskyddsföreningen vill gärna tro att vi har bidragit till att miljön nu stiger bland viktiga frågor inför riksdagsvalet. Enligt en undersökning från Ipsos ligger den nu på fjärde plats.

Centern, Alliansens gröna röst, har efter framgångarna i EU-valet fått tillbaks en liten grön tuppkam, men har skadats av sin tid i regeringen. Förtroendet för partiet är i dag lägre än innan valet 2010. Tal och utspel om grön skatteväxling och bonus-malus-beskattning för bilar har inte gett några resultat. En miljöpolitik med knorr innebär för Centern att ta rygg på Folkpartiet i naturvårdsfrågorna. Det är också dags för Annie Lööf att våga ta ekomaten i sin mun.

Att Fredrik Reinfeldt sedan det så kallade Sverigebygget lanserades i somras har börjat tala klimat igen i samband med järnvägs- och bostadssatsningar kan vara ett tecken på att miljöpolitik anses vara en valvinnare. Men ännu har varken några nya järnvägspengar eller skärpta krav på att bygga energismart presenterats.

Även om Moderaterna och Socialdemokraterna båda börjat klä jobbpolitiken i grönare toner så ger de ingen känsla av klappande miljöhjärtan. Socialdemokraterna har haft svårt att tända i miljöfrågorna men kopplingen mellan klimatsatsningar och nya jobb för unga har blivit tydligare. Och partiet talar om att beskatta miljöförstöring hårdare. Kanske är greppet att ta in Margot Wallström också en grön signal.

Historien visar också att Socialdemokraterna ofta uträttat mer än de lovat när de tvingats göra upp med miljö- och vänsterpartister. Moderaterna har sluppit liknande uppgörelser med sina borgerliga vänner.

Miljöpartiet blir bästa parti i Naturskyddsföreningens enkät. Partiet har två stora utmaningar: Att hålla miljödebatten i gång när andra vill tala om annat och att visa att det klarar att bära regeringsansvar. Även Vänsterpartiet klarar sig bra, men deras paradfråga – nej till vinster i välfärden – har ingen koppling till miljön. Kristdemokraterna svaga gröna färg flagnar allt mer och Sverigedemokraterna är nära nog miljöpolitiskt färglösa.

Medan Folkpartiet står upp för naturvården visar Centern framfötterna på klimatområdet. Men istället för att samarbeta tycks de blockera varandra. Resultatet blir ett uppluckrat strandskydd och grönt ljus till ny kärnkraft.

Många av Naturskyddsföreningens förslag har stöd av en majortet i riksdagen. Men viktiga omröstningar har hittills effektivt förhindrats av blockpolitiken. Just nu finns det inga tecken på en uppluckrad sådan. Tvärtom. Alla utsträckta händer över blockgränsen får tvärnobben. Men det politiska landskapet kan skifta ganska snabbt. De närmsta åren rymmer mycket osäkerhet, men också möjligheter för miljöfrågorna att lyfta.

Naturskyddsföreningen hoppas att våra undersökningar kan bidra till att miljöprofilerade partier i båda blocken återingen får stora framgångar i valet.

Falkögat …

… NOTERAR att allt fler ser en fortsatt kärnkraftsutbyggnad som orealistisk. Två av tre tillfrågade miljöansvariga på svenska energiföretag tror inte att det blir några fler kärnkraftverk i landet. Bara 16 procent tror på en utbyggand. Falkögat har i en egen undersökning tillfrågat 120 personer.

… LIDER med de många som drabbats av den stora skogsbanden i Västmanland. När det svåra nu ändå har hänt är det en god idé att skydda en stor del av området, vilket redan är på gång på Sveaskogs och Bergviks delar. För, även om det kan låta märkligt, så är brunnen skog en unik möjlighet till en riktigt artrik framtidsskog. En rejäl avsättning är bästa sättet att vårda minnet av branden.

… VÄNTAR på en seger för förnuftet och moderniteten när göteborgarna går till folkomröstning för trängselskatt i staden. Samtliga partier utom enfrågepartiet Vägvalet är för skatten. En folkomröstning som säger något annat än en så stor majoritet av stadens politiker vore minst sagt sensation. Det tycker nog till och med kvällstidningen GT.

… GLÄDS åt försäljningsframgången för Arlas ekomjölk. 37 procent upp första halvåret i år jämfört med samma period förra året.

… HÖR ATT att LKAB fått klartecken av Mark- och miljööverdomstolen att öppna en ny stor järnmalmsgruva i Mertainen i Norrbotten. Ett upplag med närmare 300 miljoner ton gråberg kommer att dumpas i närheten, rätt ned i en artrik urskog. Gruvbrytningen varar i femton år, men urskogen blir borta för alltid. Då hjälper det föga att gruvbolaget satt upp en bolåda för häckande pilgrimsfalkar i provbrottet.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson