Vägen mot fossilfrihet

Grön teknik * Det är ännu långt kvar till det svenska målet om en fossilbränslefri fordonsflotta. Vid årsskiftet var knappt 16 procent av drivmedlen i Sverige förnybara. Men det händer en del som tar oss en liten bit närmare målet.

Skribent Anders Friström

Grön teknik * Det är ännu långt kvar till det svenska målet om en fossilbränslefri fordonsflotta. Vid årsskiftet var knappt 16 procent av drivmedlen i Sverige förnybara. Men det händer en del som tar oss en liten bit närmare målet.

Biodiesel för den tunga trafiken börjar nu i allt högre grad bli verklighet ute på mackarna. Preem har börjat sälja ”Biodiesel 100” på några av sina mackar, en produkt baserad på FAME (fettsy-rametylestrar) och tillverkad av europeisk rapsolja. Utsläppen av växthusgaser uppges vara halverade jämfört med vanlig diesel. Ett annat initiativ är ”Evolution diesel” som innehåller upp till en tredjedel förnybar råvara i form av tallolja.

Statoil lanserar också en dieselkvalitet med trettio procent förnybar innehåll. Det är en så kal-lad HVO-diesel, ett syntetiskt biobränsle framställt av slaktavfall och rapsolja. OkQ8 är på gång att lansera liknande produkter, inklusive en 100 procent förnybar HVO-diesel.

 

Sveriges billigaste elbil

Volksvagen E-Up är nu ute på den svenska marknaden, pris från 270 000 kronor. Det är en elversion av företagets fyrsitsiga småbil Up, som tidigare fått goda vitsord i motorpressen. Elbilen är dock 150 000 kronor dyrare än motsvarande bensinversion. Elmotorn är på 60 kW och batteripaketet ger en uppmätt räckvidd på drygt tio mil. Bilen kan laddas över natten i ett vanligt eluttag och snabbladdas på en halvtimme. Den är, liksom alla elbilar på marknaden, berättigad till en supermiljöbilspremie på 40 000 konor och är befriad från fordonsskatt i ett år. Driftskostnaden är låg, cirka en och femtio milen för strömmen.

 

Lätt elbil i kolfiber

BMW nya elbilsmodell i3 är inte en modifierad standardbil, utan byggd från grunden för eldrift i aluminium och kolfiber, vilket mer än väl kompenserar för vikten av litium-jon-batterierna i bottenplattan. Motorn är på 125 kW och räckvidden sägs vara cirka 15 mil. Pris från 340 000 kronor. Det finns en räckviddsförlängare att köpa till i form av en liten bensinmotor som ger ytterligare 25-30 mils aktionsradie. Bilen kan laddas i vanliga eluttag och snabbladdas i laddstationer. Ju högre amperetal på elanslutningen, desto snabbare laddning.

 

Uppgraderat ellöv

Nissan Leaf är världens mest sålda elbil, den har nu kommit i en uppdaterad version. Den enklaste versionen kostar 315 000 kronor. Räckvidden uppges nu till närmare 20 mil, mot tidigare 17. Motoreffekten är 80 kW. Ett Eco-läge med bromskraftsåterföring sparar på energin, men gör bilen långsammare. Bilens GPS håller reda på var det finns laddstationer. Kan laddas även i motorvärmaruttag på parkeringsplatser, som bara har 6A-säkring, även om det tar lång tid.

Läs mer: www.miljofordon.se, www.gronabilister.se


Den här artikeln kommer ur Sveriges Naturs artikelarkiv för artiklar som publicerats i den tryckta utgåvan av Sveriges Natur mellan 1998 och 2017.

Skribent Anders Friström
Artikeln publicerades i