Vantar och vintermat

RÄTT RUSTAD * Vinterutflykt är härligt, särskilt om man belönar sig med något gott att äta. Här får du tips på hur du enkelt packar en vin-termatsäck som är både stärkande, smarrig och säsongsanpassad.

text Michaela Lundell illustration Gabriella Agnér

På vinterutflykten är matsäcken extra viktig. Inte bara för att ha något att se fram emot efter en kanske fysiskt krävande vandring eller skidtur. Kylan gör också att våra kroppar behöver extra mycket mat för att hålla värmen.

Artikel 2014-5 Michaela Lundell

RÄTT RUSTAD * Vinterutflykt är härligt, särskilt om man belönar sig med något gott att äta. Här får du tips på hur du enkelt packar en vin-termatsäck som är både stärkande, smarrig och säsongsanpassad.

text Michaela Lundell illustration Gabriella Agnér

På vinterutflykten är matsäcken extra viktig. Inte bara för att ha något att se fram emot efter en kanske fysiskt krävande vandring eller skidtur. Kylan gör också att våra kroppar behöver extra mycket mat för att hålla värmen.

1. MÄTTANDE MATSÄCK

Matsäcken ska vara lätt att äta, även med vantar på. En klassiker är att rulla in rökt renstek och pepparrotssmör i ett tunnbröd. Ekologisk leverpastej är också ett bra vinterpålägg. Men skippa gurkan som bara blir kall och trist, proppa istället rullen full med groddar – det är klimatsmarta vintergrönsaker som du lätt odlar själv hemma i garderoben.

Fyll sedan en mattermos (eller en vanlig ståltermos med rymlig öppning) med en värmande soppa eller gryta. Så här gör du en härligt god och mättande linsgryta, som dessutom är både nyttig, billig och miljösmart: 

Fräs gul lök mjuk i rapsolja, lägg i hackad vitlök, bitar av morot och potatis, spiskummin och paprikapulver och fräs lite till. Häll över hönsbuljong och torkade, röda linser. Låt koka i cirka en kvart, droppa i citron och strö i torkad timjan. Brynta skivor av svensk lammkorv eller ungersk salami är gott att ha i.

På liknande sätt gör du en smaskig butternutsquash- eller jordärtskockssoppa, som också är helt rätt på vintern, ur både smak- och miljöperspektiv. Då fräser du med bitar av pumpan eller skockorna i början, hoppar över spiskummin, tar i stället några tag med pepparkvarnen, häller i lite grädde och mixar soppan slät.

2. KORV, EFTERRÄTT OCH PIROGER

Har du barn med på turen kan du lägga varmkorvar i sitt heta spad i termosen, det brukar vara mycket populärt. Ta med en kökstång, så kan du lätt hantera korvarna. Buljong med pastafigurer i brukar också bli uppskattat.

3. JÄGARSNUS OCH FRUKT 

 Färsk frukt är inte idealisk om det är riktigt kallt ute, på grund av sitt höga vatteninnehåll. Bättre då att festa på torkad frukt, till exempel äpple, päron, aprikoser, katrinplommon, dadlar, fikon och mango (finns ekologisk). Och ta med rikligt med varm dryck. Klassisk varm choklad kan varieras med kardemumma och kanel. Eller gör chokladen på ren kakao (utan något socker) och rör i en klick nötkräm.

Vill du ändå ta med dig en färsk citrus (det är ju säsong), så välj en lättskalad småcitrus eller skala och klyfta en apelsin i förväg. Fyll också fickorna med jägarsnus (scoutgodis och studentenfutter är samma sak – kärt barn har många namn). Du kan till exempel blanda hasselnötter, mandlar, chokladbitar, russin och kokosflagor. Rosta nötterna i ugnen eller i en torr stekpanna så blir blandningen extra god! Med solrosfrön i fickan har du också något att dela med dig av till talltitan när den kommer och sätter sig i ett träd intill.

Baka egna energikakor!

Det är enkelt och billigare än att köpa färdiga. Dessutom kan du göra dem ekologiska!

Ett grundrecept är att blanda 2 dl fiberhavregryn med en nypa salt, 3 äggvitor och 3 msk honung. Rör sedan i sammanlagt 4 dl grovhackade nötter, frön och torkad frukt. En god kombination är till exempel cashewnötter, pumpakärnor, aprikoser, tranbär och därtill 3 msk nyponskalsmjöl.

Bred ut geggan på ett bakplåtspapper till en cirka 1 cm hög kaka. Grädda i 125°C i 30 min. När kakan svalnat brer du smält vit choklad över. Låt chokladen stelna och skär sedan kakan i lagom bitar med en vass kniv.

En smarrig rå energikaka gör du genom att mixa ett tjog urkärnade färska dadlar med 2 msk rumsvarm kokosolja, 2 msk kakao och ½ tsk äkta vaniljpulver. Blanda i 1½ dl rostade, grovt hackade mandlar och lika mycket cashewnötter. Bred ut smeten som ovan och låt den stelna i kylen innan du skär upp den.

Om Sveriges Natur

Det här är en artikel från Naturskyddsföreningens medlemstidning Sveriges Natur. Artiklarna speglar inte nödvändigtvis föreningens åsikter.

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson

Besök även vår webbplats www.sverigesnatur.org där vi uppdaterar regelbundet med nytt material. 

 Här hittar du Sveriges Naturs arkiv där finns alla artiklar som publicerats i tidningen från 1998 och fram till i dag.