Livet i vattnet

Skribent Ylva Johnson, Chefredaktör

REDAKTIONEN * SNÖN SMÄLTER och vattendragen svämmar över. Samtidigt kommer både goda och dåliga nyheter om vårt vatten. Den goda är att övergödningen i Europa minskar rejält. 53 procent av kontinentens sjöar och vatten­drag är i dag i princip fria från övergödning, en ökning med 23 procent från 2009 då Euro­peiska miljöbyrån senast mätte. Tyskland och Nederländerna har fortfarande stora problem, liksom Stockholmsregionen. Men trenden går åt rätt håll, mest på grund av minskade utsläpp från jordbruket. Det visar att det trots allt går att göra något åt miljöproblem!

Den dåliga nyheten är att nya kemikalier hotar vattendragen. Det handlar bland annat om ett antal högfluorerande ämnen som går under förkortningar som PFAS och PFOS. Många av dem är giftiga och hormonstörande men har hittats i låga halter i svenska vattentäkter. I detta nummers kartläggning på sidan 28 kan du läsa mer om de nya hoten mot vattnet.

Missa inte heller det fina reportaget om knölvalarna som har börjat vandra in i den sillrika Kalfjorden utanför Tromsø. Där studeras de av den svenske forskaren Fredrik Broms som också har tagit bilderna till reportaget. Stjärten på omslaget tillhör en val som tidigare har fotograferats utanför Guadeloupe i Karibien – på andra sidan jordklotet. Den utgör en av alla de pusselbitar som forskarna försöker sammanfoga för att förstå hur knölvalarna i Nordatlanten vandrar mellan parningsområdena i tropikerna och matplatserna i norr. Nu är det möjligt att paddla kajak bland valarna – läs mer om detta på sidan 48!

PS. Nu vaknar grodor och paddor till liv och ger sig ut på vandring från vintervistena till parningen i sjöar och dammar. Du kan hjälpa till genom att lyfta dem över farliga vägar. Dessutom kan du rapportera din grodspaning till Artdatabanken med Naturskyddsföreningens grodapp. Då bidrar du till bättre koll på de hotade grodornas utbredning i Sverige. DS.

Trevlig läsning!

Skribent Ylva Johnson, Chefredaktör