Assur dubbelt aktuell
Artikel 2015-5 Redaktör: Mats Hellmark

KULTUR * I FEBRUARI BÖRJAR fotografen och filmregissören Jens Assur filma Tomas Banner-heds prisbelönta roman Korparna. Samtidigt turnerar fortfarande hans uppmärksammade utställning Africa is a great country (visas nu på Kulturen i Lund).

Utställningen visar det urbana och moderna Afrika i starka färgbilder, medan Korparna är ett familjedrama om ett svenskt småbruk på 70-talet.

– För mig är kopplingen tydlig och något jag också skildrat i konstprojektet Hunger. Det handlar om vår tids väldiga strukturella omvandling och urbanisering. Korparna handlar om lantbruket som genomgår en drastisk förändring, högst aktuell också i dag. Frågeställningarna är tidlösa och i grunden handlar det om livsval, säger Jens Assur.

Naturen står i centrum för Korparna, både i livet som kretsar kring gården och fågelvärlden som sonen Klas söker sig till.

– Fadern Agne står med fötterna fast i jorden, men sonen Klas fokus är fåglarna. De har en tydlig symbolisk karaktär, de kan lyfta och flyga iväg. Jag vill också ta in fågellivet i filmen, jag vet att det fascinerar bokens stora publik. Själv kände jag redan efter några sidors läsning att Korparna skulle bli en fantastisk film.

Fadern spelas av Reine Brynolfsson och modern av Maria Heiskanen. Sonen Klas kommer att spelas av en ung debutant. Filmen har premiär våren 2017.

En himmelsk historia

BOK: Kan du läsa himlen? Spå väder? En god bit på väg mot förståelse kommer man med frilansjournalisten, meteorologen och fotografen L-G Nilssons nya bok Moln (Nautiska förlaget). Perspektivet är populärvetenskapligt och bilderna ger bra känsla för landskapet högt uppe över våra huvuden.

Blomsterprakt på Thielska

UTSTÄLLNING: Hela vintern står blommor i centrum på Thielska galleriet på Djurgården. Nya utställningen Blomma för evigt presenterar venetianska och böhmiska pärlblommor, ett historiskt och för Sverige ganska okänt hantverk. Pärlblommorna kombineras med blomsterkonstnären Gunnar Kajs arrangemang av kvistar, löv och fröställningar som samlats i naturen runt galleriet. Ur egna samlingarna visar Thielska konst med blommotiv av bland andra Carl Larsson, Oskar Bergman och Ester Almqvist.

Emil står för något

MUSIK: Kulturelle mångsysslaren Emil Jensen blev ett känt namn 2007 när han gav sig ut på en 300 mil lång cykelturné för att uppmärksamma klimatfrågan. Nu släpper han samlingsskivan Om du inte står för något faller du för allt tillsammans med en bok där han samlar sina underfundiga låttexter, noter, bilder, noveller och pyssel. På scen syns han närmast på fem konserter i Malmö i början av december.

Vildmark med Hammarskjöld

BOK: Nya tusenlappen har Dag Hammarskjöld på framsidan och en landskapsbild från Sarek på baksidan, tagen av naturfotografen Claes Grundsten. I nyutkomna praktboken Svenska fjällen kombinerar Max Ströms förlag hans texter om Sarek, Vålådalen, Abisko och Kebnekaise med storslagna färgbilder av Grundsten.

Klein på filmduken

FILM: I boken This changes everything lade Naomi Klein ett otäckt pussel om klimatförändringen och samhällets handlingsförlamning.. Nu visas hennes dokumentärfilm med samma namn i Sverige och svenska översättningen av boken har just kommit ut (Ordfront).

Klimatserie på nätet

SERIE: Om en frustrerad operasångare, men mest om klimathotet och varför vi gör så lite, handlar Kalle Johanssons dokumentära tecknade serie I början var jag väldigt arg. Utgångspunkten är en intervju med operasångaren Samuel Jarrick om hur han blev klimataktivist och varför. Resultatet är en spännande och vardagsrealistisk serie om vad man gör med en existentiell ångest som bara är alltför väl motiverad utifrån forskarnas framtidsscenario.

Serien finns att läsa på www.nununu.nu

Spår efter en skygg katt

BOK: Håkan Strömberg tar ett brett kulturhistoriskt grepp på det skygga lodjuret. Lons ögon (Carlssons) handlar om hur vi människor uppfattat och samspelat med lodjur genom tiderna. Spännande fakta och anekdoter vävs ihop till en berättelse som är både personlig och passionerad. Mest bränner det till när Strömberg diskuterar det (o)rimliga i den svenska lodjursjakten.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson