Håll fötterna glada

GRÖN GUIDE – Fritid * Kängor eller stövlar? Det är ett evigt diskussionsämne, sär-skilt bland fjällvandrare.

Artikel 2015-5 Anders Friström

SVARET ÄR KANSKE både och. För en svamptur i höstskogen är stövlarna ett snabbt, enkelt och billigt alternativ. De är vattentäta och lättskötta, men kalla att gå i när det är blött och kallt ute. Men stövlarna är tyvärr också täta för fukt inifrån. Fotsvetten kan inte ventileras bort. Sockorna blir till slut ett våtvarmt omslag som i sin tur ger grogrund för skavsår.

Vandringsstöveln Tretorn terräng blev bäst i test i Råd&Rön nr 7/15, med bra testvärden för nötning och slitage. Många av de andra stövlarna i testet innehöll höga halter av PAH, polyaromatiska kolväten, och ftalater. Båda ämnena används som mjukgörare i gummi och kan vara skadliga för människor och miljö.

Stabila läderkängor är enligt de flesta att föredra för längre vandringar med packning. Lädret andas och formar sig lättare efter foten. Kängorna är stadigare för vristen och bättre uppbyggda i hålfoten. Nackdelen är att lädret måste smörjas regelbundet för att hållas smidigt och vattenavvisande.

Kontinentala fodrade ”alpkängor” har blivit populära även i Sverige, men är väl egentligen bättre i brant och stenig alpterräng och till klättring med stegjärn. För svenska förhållanden kan ofodrade cellgummikängor vara att föredra. Låg vikt, vattentät nederdel och läderskaft utan tjockt foder gör dem lätta att torka om man plurrat. Med tjocksockor i håller du dig varm även på vintern. I dag finns kängor från Lundhags och Jörnkängan att tillgå. De är dyra i inköp, men håller en halv livstid och kan beställas måttanpassade.

Sov gott i naturen

Att välja rätt sovsäck för utelivet är grannlaga, sover du inte gott om natten blir ingen naturupplevelse särskilt trevlig. Den frusne väljer en tjockare säck, liksom den som vill vara ute i naturen på vintern. Skulle det bli för varmt är det lättare att öppna sovsäcken och vädra än det är att sluta frysa när det blir som kallast framåt natten. Tipset är därför att satsa på en sovsäck som minst klarar temperaturer ned mot tio minus, även om du inte vintercampar.

Nästa val står mellan dun-  och syntetfyllning. Dunsovsäckar håller värmen bättre, är lättare och går att komprimera mycket mer i packningen. Men de är dyrare i inköp och fungerar sämre om de blir fuktiga. Syntetsäckar är billigare och nästan lika varma, men de är tyngre och tar betydligt mer plats i ryggsäcken.

Dunet till sovsäckar är oftast från gäss eller ankor som gått till slakt och har ursprung i Kina eller Östeuropa. Det finns olika kvaliteter som mäts i enheten fill power. Plockning av levande gäss accepteras som tur är inte längre av ledande svenska tillverkare av sovsäckar.

Ingen sovsäck klarar jobbet om man inte också har ett bra liggunderlag. Lite tjockare uppblåsbara liggunderlag rekommenderas för deras högre komfort. Därtill är det bra med ett sovsäckslakan i siden, det gör det flera grader varmare i säcken. Sov inte i för mycket kläder, ett tunt underställ är lagom även i vinterkyla.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson