Kassa priser på ekomat?

GRÖN GUIDE - MAT * Dyrt med ekomat? Det beror på vilken butik du väljer. En ekologisk matkasse kan vara allt mellan 24 och 66 procent dyrare än en oekologisk.

Artikel 2015-5 Ann-Helen Meyer von Bremen

FYRA MATKASSAR från fyra olika butiker i Stockholm visade att prisskillnaden mellan ekokassarna inte var så stor. Det skilde 95 kronor mellan den dyraste (Coop) och den billigaste (Willys). Då var det större prisspann, 123 kronor, mellan den billigaste konventionella matkassen (Willys) och den dyraste (Hemköp). En ekokasse kunde dock vara allt från 23 till 66 procent dyrare än en konventionell kasse, beroende på butik.

Det finns flera skäl till att ekologisk mat är dyrare än oekologisk. Odlingen är ofta mer arbetskrävande (ogräsrensning i stället för kemiska bekämpningsmedel och utevistelse för alla djurslag). Mer arbete innebär högre kostnader för bonden. Däremot är det intressant att priserna på ekolivsmedel varierar så mycket beroende på butik och det gäller till rätt stor del de konventionella varorna.  Även om vi har försökt jämföra likvärdiga produkter kan det finnas kvalitetsskillnader som påverkar priset, men det känns exempelvis inte som en rimlig förklaring till att Coops spaghetti är 70 procent dyrare än Willys och Hemköps.

Willys: 877 kr

Hade testets billigaste matkasse, men det gällde inte alla varorna. Butiken hade testets dyraste knäckebröd och smör. Willys ekologiska smör var 15 kronor dyrare än Coops, vilket främst beror på att man valt en mindre förpackning än Coop. Lägst pris hade Willys på kikärtor, spaghetti och potatis. Willys har under året gjort reklam för låga priser på eko och det visade sig stämma, åtminstone i testbutiken.

ICA: 906 kr

Hade den näst billigaste ekokassen, men samtidigt den största prisskillnaden mellan eko och konventionell kasse. Här var det 54 procent dyrare att välja ekologiska varor. Ica hade testets lägsta priser på yoghurt, morötter och knäckebröd. Däremot dyrast lök och olivolja. Saknade ett par produkter som vi från början ville ha med i kassen men som därför ströks, bland annat bacon och fläskkotlett.

Hemköp: 929 kr

Hade den näst dyraste ekokassen, men samtidigt den lägsta prisskillnaden mellan ekomaten och den oekologiska maten. Här var det 31 procent dyrare att välja eko. Man kan spekulera om vad en låg prisskillnad betyder för att locka kunderna att välja eko. Hade testets högsta pris på köttbullarna, löken och barnmaten, men var billigast när det gällde riset, olivoljan och de krossade tomaterna.

COOP: 972 kr

Kedjan har varit pionjären bland butikskedjorna när det gäller eko och fortfarande har Coop det absolut största utbudet, vilket också märktes när vi letade produkter. Däremot hade denna butik testets dyraste matkasse. Coops ekokasse var 88 kronor dyrare än den billigaste kassen från Willys. Coop hade lägst pris på köttbullar och smör, men i särklass de dyraste tomaterna, vilket kanske var en tillfällighet.

SÅ GJORDE VI TESTET:

Vi valde ut fyra olika butiker med brett sortiment som låg geografiskt nära (Stockholm söderort). Vi valde så likartade produkter som möjligt och det billigaste ekologiska alternativet om det fanns flera. Fyra varor i vår undersökning fick strykas för att de inte fanns som ekovara i alla butiker: fiskpinnar, färsk kyckling, bacon och fläskkotlett. Läs hela undersökningen här!

MATKASSENS INNEHÅLL:

• Barnmat på burk
  • Apelsinjuice
  • Kikärtor (förkokta)

”Vi ser ingen avmattning i intresset”

Det ekologiska utbudet har ökat kraftigt de senaste åren. Under årets första nio månader lanserades inte mindre än 1 700 nya Krav-certifierade produkter. Det är dubbelt så många jämfört med samma period under 2014.

– Utvecklingstakten för ekologiska livsmedel har ökat och det har den gjort därför att konsumenterna har visat att de verkligen vill ha ekologiskt, säger Katarina Wolf, marknadschef på Krav.

Många nya produkter har kommit inom mejeri, bröd/bakverk och barnmat. Även sortimentet av rotfrukter och kött har ökat, det senare bland annat för att CityGross har satsat på Krav-certifierade köttdiskar. Däremot har det inte hänt så mycket när det gäller chark och konfektyr.

Kommer vi att få se fler produkter framöver?

– Vi ser inga tecken på någon avmattning av intresset från konsumenternas sida. Utmaningen nu handlar mera om tillgången på råvara. Konsumenternas handlingar talar sitt tydliga språk – man vill köpa Krav-märkt och har man väl börjat göra det, så kommer man inte att sluta, säger Katarina Wolf.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson