Klimathopp fyllde höstkonferens

FÖRENINGSLIV * Naturskyddsföreningen växlade upp engagemanget inför det stora klimat-mötet i Paris med ett stort event i Stockholms kulturhus.

Skribent Redaktör: Carl-Axel Fall

DET SJÖD AV aktiviteter i snart sagt varje hörn när Naturskyddsföreningen höll höstkonferens i Kulturhuset vid Sergels torg. Under två dagar i oktober cykelfixades, ekofikades och serverades det dumpstringsmat. Abba-Benny och Frida Hyvönen underhöll och barnpopbandet Bröderna Lindgren drog fullt hus av barnfamiljer. I hörsalen framträdde namnkunniga klimatexperter. Professor Johan Rockström balanserade mellan hot och hopp. Han levererade katastrofscenarier av värsta slag för att i nästa andetag säga att möjligheten att lyckas vända klimatutvecklingen fortfarande finns. Inom 5-10 år måste den nu stegrande utsläppskurvan vända ned. Sedan måste trenden nedåt ökas ytterligare. Och han tror att det blir möjligt efter klimatmötet i Paris.

– Med 194 länder bakom avtalet kommer det att blåsa en ny vind. Den måste vi sedan styra så att vi kan gå från slör till läns.

Rockström bjöd på flera hoppingivande fakta, till exempel Barack Obamas nya löfte om utsläppsminskningar i USA. De är inte tillräckliga men kan ändå ses som en symbol för att världen redan tippat åt rätt håll.

Miljöminister Åsa Romson (mp) var också optimistisk inför Paris. Hon betonade att Sverige har en stark position och kan spela en viktig roll.

– En förutsättning för ett lyckat Parismöte är att EU går in med en glasklar position och bland annat driver  femårskontroller.

Men vad händer om Paris misslyckas?

– Vi har ingen plan B, det är nu det gäller. Och trycket att lyckas är stort, det får mig att hoppas.

Sista talare under klimatdagarna var Anders Wijkman. Han har regeringens uppdrag att ena Sveriges partier kring en politik som ska ge nära noll utsläpp 2050. Arbetet ska redovisas i juni 2016.

– Jag känner en viss optimism så här långt. Jag tror vi kan nå minus 70 procent ganska lätt, men den sista biten blir svår.

Utmaningarna i Sverige gäller i första hand jordbruket, transporterna och processindustrin. När det gäller transporterna tror han inte att vi klarar nollutsläpp 2030.

– Men når vi 80-90 procent är det ändå bra.

Också han påpekade att politikerna är känsliga för opinionen.

– Låt dom veta att ni är engagerade!

Skribent Redaktör: Carl-Axel Fall