Medlemsnytt: Ekoveckor världen över

BRASILIEN: Miljövecka i 27 länder

Skribent Carl-Axel Fall

BRASILIEN: Miljövecka i 27 länder

Föreningens kampanjvecka i syfte att få fler att handla ekologiskt har i år spritt sig ut i världen. Mijövänliga veckan, eller Green Action Week som den kallas utomlands, har genomförts av hela 42 samarbetsorganisationer i olika delar av världen. I Brasilien arrangerade exempelvis Miljöorganisationen Centro Ecològico en tävling där bilder och budskap om ekologisk odling sattes upp i staden. Bilderna fotograferades och lades ut för omröstning i sociala medier.

INDONESIEN: Bränder kartlagda

Varje höst anläggs bränder i Indonesiens regnskogar med avsikt att bereda mark för oljepalmsplantager. I år har bränderna spridit sig okontrollerat. Naturskyddsföreningens partnerorganisation WAHLI har kartlagt de omfattande konsekvenserna av bränderna för regnskogarna ekosystem och människors hälsa.

VÄRMLAND: Räddad vitryggsskog

Skogsägaren Lars-Eve Hultgren i Värmland hade en gammal och lövrik skog som han ville ge ett varaktigt skydd. Och det har den nu fått. Ett så kallat biotopskydd blev möjligt sedan 2 000 skogsälskare i Naturskyddsföreningen samlat in över 800 000 kr för att rädda skogen. Kanske kan Nolgårdsskogen den bli en skog där vitryggig hackspett ska kunna häcka framöver? Det är just sådana skogar den vill ha.

SYDAFRIKA: Prisad film

I somras hade dokumentärfilmen The Bliss of Ignorance premiär online. Filmen, som berättar om hur människor och miljö i Sydafrikas kolgruvdistrikt skadas av utsläpp och brytning, har vunnit flera priser på festivaler i Asien och Afrika. Föreningens partnerorganisation i Sydafrika, Groundwork, har producerat filmen tillsammans med Jordens Vänner. Se filmen på theblissofignorance.net.

SKELLEFTEÅ: Klimatvandring

Under sommaren har ett antal klimatvandringar anordnas i syfte att påverka klimatförhandlingarna i Paris i vinter. I Skellefteå, exempelvis, klimatvandrade man mellan Stiftsgården och S:t Örjans kyrka en lördag i september. Vandringarna var ett samarbete mellan Svenska Kyrkan och Naturskyddsföreningen.

LEÅN: Ån får nytt liv

Varje år satsar Naturskyddsföreningen närmare sju miljoner kronor på biotopvård av vattendrag. När du köper Bra Miljöval-märkt el avsätts också en del pengar för sådant som vandringsvägar för fisk och utläggning av lekgrus, med mera. Leån norr om Ljusdal i Hälsingland är ett vatten som restaurerats och framöver få ett tätt bestånd av vild öring.

LAPPLAND: Samarbete över gränsen

Naturskyddsföreningarna på båda sidor om Torneälven har tillsammans inventerat skog i Rompasområdet i västra finska Lappland. Syftet var att undersöka områden där företag vill bryta guld och uran.

TYRESÖ: Bäversafari

Bäverfantasten och advokaten Peter Bergqvist höll sin tionde bäversafari i Tyresö i Naturskyddsföreningens regi under hösten. Entusi-asmerande guidning kring det gnagande och vattenbyggande djuret lockar alltid många åhörare. Bergqvist drar många intressanta paralleller mellan människans och trägnagarens familjevanor.

Skribent Carl-Axel Fall