Res som volontär

GRÖN GUIDE – RESA * De finns de som blir rastlösa av hängmattor, sovmorgnar och rät-ten att få göra ingenting.

Artikel 2015-5 Johan Tell

FÖR DESSA, som kanske inte behöver bygga en altan till och redan rensat allt ogräs, kan lösningen vara att resa iväg och arbeta någon vecka som volontär.

En stor förmedlare av ideellt arbete är organisationen Workaway. Den drivs av en förhoppning om att resor, möten, kulturella utbyten, språkträning och en vilja att hjälpa till i någon annans verklighet gör oss till bättre människor och världen till en bättre plats att leva i.

Jobbar som volontär gör exempelvis den som kan tänka sig att stödja en verksamhet som inte går runt ekonomiskt (hållbar odling där få köper ekologiska produkter), som vill sprida andlighet (meditationscenter), som värnar djur (hem för herrelösa hundar) eller som bara vill vistas på en ovanlig plats (lära barn engelska i Moldvaiens huvudstad Chișinău).

I skrivande stund har Worka­way drygt 15 000 värdar som erbjuder mat och husrum för de mest skiftande arbetsuppgifter. Här är några exempel på volontärjobb på platser som kan nås genom en rimligt lång tågresa från Sverige.

Polen: jobb på ekologisk bondgård, som yogainstruktör eller på bergshotell i Zakopane. Nederländerna: instruktör på seglarskola, hjälp med ekologiskt husbygge eller trädgårdsarbete på plantskola. Rumänien: ge ridlektioner, delta i transylvanskt konstprojekt eller agera biskötare på nunnekloster. Norge: ta hand om slädhundar, hjälpa till att driva naturistcamping eller underhålla en fyr på en ö.

www.workaway.info

Vinter på vandrarhem

I dag har Sverige cirka 1 500 vandrarhem, men termen blir alltmer missvisande för vart år som går. Även om många gäster fortfarande använder vandrarhemmen som utgångspunkt för just sina vandringar är dagens utbud av aktiviteter långt större. Inte minst för att många vandrarhem, vilket många inte har koll på, är öppna året om.

Den som söker efter vandrarhemsaktiviteter under vår mörkare del av året hittar sådant som isfiske, snöskovandring, afrikansk dans, akvarellkurs, calvadosprovning, fotokurs, golfweekend, gås- och transkådning, löparläger, gourmetvandring, skaldjursfrossa, isklättring och spaning efter norrsken i Abisko.

Men den som nöjer sig med en lugn helg på en naturskön plats, som bara vill låta själen hinna ikapp, bör känna till att var man än bor i Sverige finns det ett vandrarhem som inte ligger längre bort än en kollektivresa.

Allra flest aktiviteter har STF:s vandrarhem (www.svenskaturistforeningen.se). Andra vandrarhem hittas via Svif:s hemsida (www.svif.se) eller www.hostels.com.

Mellandagsresa

Hur många huvudstäder hinner man med på tre dygn? Ta morgonfärjan från Stockholm till Helsingfors den 28 december. I Helsingfors kollar du på Kampens kapell och tar sedan färjan till Tallin. Drick en öl i Gamla stan, bussen mot Riga går om en timme. Du anländer 02:50: mörkt, kallt, stängt. Men om fem minuter går bussen till Vilnius (googla vad du missat). Resans femte huvudstad nås efter 22 timmar! Frukost, KGB-museet, lunch och därefter bussen till Warszawa. Efter fem minuter (googla) ny buss till Berlin. Sju minuters tyska bensträckare innan tåget mot Köpenhamn. Strosa på Ströget. Därefter nattfärjan till Oslo. Frukost, besök vid nya operan, lunch och därefter tåget till Stockholm som anländer 21:50. Tio huvudstäder på tre, vanligtvis, tråkiga mellandagar! Kanske ingen resform att rekommendera men visst väcker möjligheten en smula reslust?

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson