Vi är på hugget

KRÖNIKA * FÖR ETT ÅR SEDAN packade jag mina väskor för att åka till Indien. Jag åkte för att besöka föreningens samarbetsorganisationer: Toxics Link, ICSF, CUTS, CSE och alla de andra som i ett av världens folkrikaste länder kämpar för en friskare natur och mänskliga rättigheter. Det var en fantastisk resa som påminde mig om att världen trots allt är ganska liten. Att vi, oavsett om vi kämpar inom Naturskyddsföreningen eller inom någon organisation i ett annat land i världen, är del av samma kamp för en bättre värld.

På ett sätt kan jag inte begripa att det har gått ett år sedan dess. Det känns så nyligen. Men på samma gång känns det väldigt längesedan. Det har hänt så mycket sedan dess. I föreningen, i Sverige och i världen.

En av årets stora händelser i föreningen, jag vill kalla det för en milstolpe i föreningens historia, är de regionala kanslier som nu etablerats på tio platser runt om i landet. Föreningen är större än någonsin tidigare, och vi har under året fortsatt att växa. Under året har vi fått flera kvitton på att vårt envisa arbete lönar sig: att Ojnareskogen blir Natura 2000-område, att försäljningen av ekomat rusar i höjden (50 procents ökning första halvåret!), att fler och fler kommuner går in i arbetet med att avgifta förskolan, att kammarrätten gav oss rätt i målet om licensjakten efter varg 2014, att anslagen till skydd av skog och hav ökar rejält och att fler och fler kommuner och företag väljer att anta tuffa klimatmål. Listan kan göras lång.

2016 bjuder förstås på nya utmaningar och nya möjligheter. De 17 hållbarhetsmål som FN klubbade under året ska implementeras i alla världens länder. Resultatet av klimatförhandlingarna i Paris ska tas vidare. Miljömålsberedningen ska enas om ett förslag till förstärkt klimatramverk som riksdagen ska anta. En livsmedelsstrategi ska arbetas fram och även den tas av riksdagen. Skogspolitiken ska ses över…

Föreningen är självklart på hugget. 2016 fortsätter vi kampanjen Klimatmaxa och vi startar en ny kampanj med fokus på kosmetika och hygienprodukter. Vi vilar över jul, sen kör vi så det ryker!

Johanna Sandahl, ordförande

Den här artikeln kommer ur Sveriges Naturs artikelarkiv för artiklar som publicerats i den tryckta utgåvan av Sveriges Natur mellan 1998 och 2017.

Artikeln publicerades i