Batterier som varar länge

GRÖN GUIDE - TEKNIK * Nu finns ny teknik som gör att litium­batterier kan bli ännu effektivare och uthålligare. Batterierna kommer framöver att kunna hålla hela mobiltelefonens eller elbilens livslängd.

Artikel 2016-1 Anders Friström

LITIUMBATTERIER strömförsörjer allt ifrån mobiltelefoner till elbilar. Materialforskarma strävar efter att göra dem bättre och billigare, bland annat för att kunna ge elbilarna längre räckvidd. Nu har forskare vid MIT, Massachusetts Institute of Technology, utvecklat en teknik för litiumbatterier som gör att de kan tåla hundratusentals återuppladdningar och dessutom lagra 20–30 procent mer el samt fungera bättre i kyla. Den nya tekniken kommer att bli viktig för driften av elbilar och kan även göra bilbatterier intressanta för att lagra hemmaproducerad solel mellan dag och natt.

Tricket är att använda en elektrolyt i fast form istället för dagens flytande elektrolyt. Batterierna blir på så sätt också säkrare, eftersom den flytande elektrolyten är brandfarlig och kan överhettas. Den nya fasta elektrolyten består av en blandning av litium, germanium, fosfor och svavel.

– Med en fast elektrolyt finns det i stort sett ingen nedbrytande reaktion kvar, vilket gör att dessa batterier kan klara hundratusentals laddningscykler, säger Gerbrand Ceder, en av forskarna bakom genombrottet.

Två andra forskare vid MIT upptäckte, närmast av misstag, att de kunde fyrdubbla energi­lagringen i ett litiumbatteri genom att tillverka elektroder av ett nytt nanomaterial med en kärna av aluminium och en plätering av titanoxid. I ett vanligt litiumbatteri avlagras med tiden litium på elektroderna av grafit så att dessa bryts ned och slutar att fungera. Det nya nanomaterialet håller väsentligt längre, tack vare det starka ytterhöljet av titan.

Har du en plats i solen?

Hur mycket skiner solen på ditt tak? Ett antal svenska kommuner erbjuder nu möjlighet att via en kommuntäckande solkarta ta reda på hur mycket solel du skulle kunna producera på ditt eget tak. I Botkyrka, Eskilstuna, Göteborg, Lund, Stockholm, Örebro eller Uppsala kan du med ett enkelt klick på ditt hus få reda på hur stor solcellsyta du skulle kunna få plats med, samt hur mycket el den ytan skulle kunna ge. Systemen räknar ut vilka delar av taket som skulle ge mest.

Energitips för vardagslivet

I Smergymetern på ­smergy.se kan du få tips om vad du kan göra hemma för att spara energi. För varje tips som du lovar att följa räknar programmet ut hur mycket energi, koldioxid och pengar som du sparar.

I köket kan du exempelvis använda vattenkokare i stället för spisplatta för att värma vatten. I vardagsrummet kan du ersätta glödlampor med LED och stänga av elektronik i stället för att ha den i stand-by. I hallen kan du installera en närvarosensor för belysningen. I badrummet kan du hängtorka tvätten i stället för att köra torktumlaren.

– När man skaffar sitt första boende är kanske energisparande inte det första man tänker på. Men med tipsen från Smergy blir tröskeln lägre för att styra om mot en mer energisnål livsstil, säger Anna Wolf, energisakkunnig hos Naturskyddsföreningen.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson