Chefredaktören har ordet

Skribent Ylva Johnson

ATT JOBBA PÅ en tidning med engagerade läsare är ju både roligt och en smula utmanande. Nyligen genomförde vi en läsarundersökning och tack till alla som tog sig tid att svara. Mest spännande var att läsa frisvaren. Ni gillar verkligen tidningen, särskilt bilderna, men blir sura om ni upplever att vi saluför åsikter eller ger er dåligt samvete.

För att börja med det dåliga samvetet jobbar vi ständigt med att försöka inspirera snarare än att fördöma. Åsikter försöker vi också undvika, men det är ibland knepigt när vi rör oss i politiska marker där vi trots allt tar ställning för natur och miljö. Men Sveriges Natur är publicistiskt oberoende. Det betyder att vi har er, kära läsare, som vår främsta uppdragsgivare. Ni ska kunna lita på att artiklarna i tidningen är objektiva och innehållet utvalt därför att vi tror att det är relevant för er.

Förra numrets tema om mat och miljö engagerade många att döma av de mejl vi fick till redaktionen. Vi fick många hejarop och en del kritik. Ungefär hälften av dem som var kritiska tyckte att vi skrev för positivt om kött och resten tyckte att vi sysslade med veganpropaganda. Det tolkar vi som vi att vi lyckas ganska bra i vår objektiva strävan.

Ni kanske har sett att Sveriges Natur har fått ett formmässigt lyft på senare tid. Nu går vi vidare med webben som lanseras i snygg skrud senare i vår. Redan nu uppmanar vi er att nominera Sveriges häftigaste naturupplevelse. En jury kommer att välja ut tio platser som senare presenteras för omröstning på webben. Läs mer om detta på sidan 54. Missa inte heller Naturens ABC om vårblommor på sidan 58 eller granskningen av Energimyndighetens svindlande affärer i Kina på sidan 22.

Trevlig läsning!

Ylva Johnson