Slagen om naturen

FÖRENINGSLIV - JURIDIK * 600 nya lägenheter vid Råstasjön i Solna stoppas. Det är ett av flera fall som Naturskyddsföreningen drivit i miljödomstolarna. Med blandad framgång.

Skribent Fredrik Nejman

DET ISAR KALLT över Råstasjön. Det har gått någon månad sedan Sverige besegrade Danmark i EM-kvalet i fotboll på Friends Arena.

Några hundra meter därifrån har en helt annan kamp pågått i flera år.

Naturen vs en växande storstad.

– Råstasjön har fantastiska naturvärden. Här har det observerats 190 fågelarter, säger Florian Reitmann och pekar på en stor häger som slagit sig ned på en gren.

Han är ordförande i kretsen Solna-Sundbyberg som kämpar hårt för att rädda det som räddas kan av naturen runt Råstasjön.

Kampen förs med namninsamlingar – över 24 000 underskrifter – och i domstol.

Länge stod det 2-2 i domar.

Kretsen hade förlorat striden om byggbarackerna som finns något tiotal meter från Råstasjön på strandskyddat område, men lyckats stoppa planerna på en stor taxihållplats nära Friends.

Men det här var bara förmatcher till den stora striden – den om 600 bostäder på strandskyddat området vid Råstasjön.

Föreningen fick prövningstillstånd i Mark- och miljööverdomstolen.

– Det blir tufft att vinna, men vi har med oss både Naturskyddsföreningen i Stockholms län och världsnaturfonden. Det är ovanligt att WWF är med och överklagar, sade en ändå hoppfull Florian Reitmann när Sveriges Natur träffade honom vid Råstasjön någon månad före den avgörande domen.

Den 22 februari kunde han jubla.

En enig Mark- och miljööverdomstol gav Naturskyddsföreningen rätt. Domstolen sågade Solna kommun, länsstyrelsen och mark- och miljödomstolen längs med fotknölarna. Det var helt fel av dem att ge dispens från strandskyddet för 600 bostäder.

– Det är fantastiskt. Vi har ett stort folkligt stöd i den här frågan, säger Florian Reitmann.

Solna-Sundbyberg är en av de kretsar som haft flest fall i mark- och miljödomstolarna de senaste två åren. Det visar Sveriges Naturs granskning av domarna i de fem mark- och miljödomstolarna och Mark- och miljööverdomstolen 2014–2015.

Chansen att vinna är förhållandevis liten.

Av de 73 domar som Naturskyddsföreningen, centralt, lokalt eller på länsnivå varit inblandad i de senaste två åren har den vunnit 23 stycken, eller 32 procent.

Bäst går det för Naturskyddsföreningen centralt. Riksföreningen har vunnit fyra av fem mål.

Sämre har det gått för länsförbund och kretsar som överklagat. Länsförbunden har vunnit 11 av 34 mål 2014-2015, medan kretsarna har sämre resultat och förlorat fyra av fem mål.

Överlägset flest mål handlar om strandskydd, 23 stycken. Där vinner Naturskyddsföreningen nästan var tredje mål. Klart bättre går det när man överklagar vindkraft. Det har man gjort nio gånger de senaste två åren och vunnit fem av målen.

Sveriges Naturs kartläggning visar också att:

Bohusläns länsförbund driver överlägset flest mål. 13 stycken blev det 2014–2015 och det vann knappt var tredje. En förklaring till det stora antalet är att det är stort exploateringstryck i Bohuslän, där många av överklagandena handlat om strandskydd.

Norrbottens länsförbund och Mälaröarna(krets) har inte vunnit ett enda mål. De överklagade fyra respektive tre beslut 2014–2015.

Det är svårast att vinna när detaljplaner överklagas.

Riksföreningen är 100-procentig i Mark- och miljööverdomstolen. Två mål, två vinster.

Florian Reitmann ser överklagandena runt Råsta­sjön som en viktig del av demokratin.

Är det inte bättre att acceptera att det byggs runt Råstasjön när bostadsbristen är enorm i Stockholm?

– Nej, det finns andra ställen att bygga på. Det är Råstasjön som är Solnas Central Park, inte Hagaparken.

Var ska man bygga?

– Det är inte vår sak att avgöra eller bestämma. Det ska politikerna göra, säger Florian Reitmann och pekar mot den stora skrattmåskolonin i Råstasjön.

Bara ett par hundra meter från den ligger Friends Arena och nya Mall of Scandinavia, enorma kolosser, som Naturskyddsför-eningen Solna-Sundbyberg valt att inte överklaga.

– Det gäller att välja sina strider.

Vinst i ett fall av tre

Tabellen bygger på domarna 2014 och 2015 i mark- och miljödomstolarna och Mark- och miljööverdomstolen. I några domar är både kretsar, länsförbund och/eller riksföreningen parter. Därför är summeringen totala av antalet domar lägre än om man lägger ihop kategori för kategori. Statistiken tar inte hänsyn till om domar har överklagats och vunnits eller förlorats i senare instans. Samma fall kan också före-komma två gånger i statistiken genom att det tagits upp i båda instanserna.

Mark- och miljööverdomstolens dom om Råstasjön är inte med i statistiken eftersom den kom 2016.

Skribent Fredrik Nejman