Snokar på läger

FÖRENINGSLIV * Att smyga som en varg på hjortjakt eller göra upp eld på stenåldersvis med bågdrill. Som natursnok får man både nya och gamla kunskaper.

Skribent Carl-Axel Fall

TJUGO BARN och ungefär lika många vuxna levde naturnära i skogarna utanför Gnesta en julivecka. Vi besökte Natur- snokarnas sommarläger en dag som handlade om stenåldersliv.

Elden var bland det viktigaste då och Johan Örlander från föreningen Naturliv visar hur man tillverkar en bågdrill och gör upp eld med den. Det krävs rätt material och hög friktion. Jaktlekarna efteråt handlar om att röra sig som djur, utan att höras.

– Ett tips är att gå på tårna. Och kläder i naturmaterial är bättre, de prasslar inte, konstaterar Johan som själv bara bär hjortskinn.

Lägrets matlagare Ossian Tidblom och Oskar Rosengren från odlingskooperativet Under tallarna bjuder på vildmarksgröt gjord på hirs och grönt från deras halvvilda odlingar i Järna: vicker, isop, luftlök, piplök, bronsfänkål. Gräddmjölk, honung och nötter ger energi till den vegetariska kosten.

– Alla ska vara glada och mätta, säger Ossian som hela tiden får hjälp av barnen i utomhusköket. De hugger ved och plockar, skär och smakar.

Under tallarna var med redan sommaren innan och är en stor attraktion, enligt lägeransvariga Eva Lindberg.

– Alla blir så kära i dem. En del barn tycker maten från skogen är konstig först, men sen blir den jättegod och något man sak-nar efteråt. Nässelchips till exempel.

Efter maten bär det iväg längs sjön för att leta djurspår. Vildsvinsbök ser vi snart, och träd fällda av bävrar. Spillningen på stigen kanske är från varg? Det spekuleras om skelettdelar, bland annat från en stor fågel.

– Varför är nacken så böjd tror ni? frågar Johan.

– Kanske har den suttit för mycket framför datorn, funderar en liten kille.

Det var i alla fall något ingen gjorde på det här lägret…

Mats Hellmark

Skribent Carl-Axel Fall